Sweeney Todd: The Demon Barber of Fleet Street

Sweeney Todd: The Demon Barber of Fleet Street (2007) recensie

Ik heb het al eens eerder geschreven, maar ik kan een goede musicalfilm enorm waarderen. Het romantische Moulin Rouge! van Baz Luhrmann en het swingende Rock of Ages zijn enkele films die dan ook tot mijn favorieten behoren. Ook de door Tim Burton geregisseerde horror/musical Sweeney Todd: The Demon Barber of Fleet Street is één van de musicals die ik enorm vermakelijk vind. Dat is mede te danken aan het bizarre verhaal, maar ook aan het goede acteerwerk van hoofdrolspelers Johnny Depp en Helena Bonham Carter.

Helaas staat het als een paal boven water dat Depp niet de beste zanger is die op deze aardbol rondloopt. Desalniettemin is zijn zang acceptabel. Hij weet vooral met zijn lichaamstaal en mimiek op zeer overtuigende wijze de rol van de demonische kapper Sweeney Todd te spelen. Todd keert na jaren terug in Londen waar hij zijn oude barbierwinkel boven de Meat Pie Shop van Mrs. Lovett heropend en aldaar zijn klanten één voor één de kelen doorsnijd. Het is slechts een oefening voor het echte werk, want Todd hoopt dat hij op een dag wraak kan nemen op de zelfingenomen Judge Turpin die Todd jaren geleden uit de Engelse hoofdstad heeft verjaagd.

Mrs. Lovett, Sweeney Todd’s partner in crime, gebruikt de lijken die Todd achterlaat voor haar vleestaartjes die zij al lachend en zingend in haar goedbezochte winkel verkoopt. De rol van dit maniakale personage wordt prima ingevuld door Helena Bonham Carter die in tegenstelling tot haar tegenspeler wel over zangkwaliteiten beschikt en dus ook niet onverdienstelijk zingt. De liedjes klinken veelal vrolijk hoewel de teksten vaak duister en luguber zijn. Sweeney Todd: The Demon Barber of Fleet Street kan dan ook het beste omschreven worden als een zwarte komedie waarin humor gepaard gaat met expliciete fragmenten waarin gruwelijke bloedfonteinen een hoofdrol opeisen.

Met donkere decors en prachtige visuele effecten weet Burton een naargeestige sfeer te creëren die helemaal aansluit bij het verhaal over de wraakzuchtige barbier en zijn Killing Spree. De make-up effecten zijn fantastisch en de Beetlejuice-regisseur legt het er lekker dik bovenop. Het rood van het bloed ziet er dan ook opzettelijk nep uit en het bloed spuit echt alle kanten op als Sweeney Todd een keel doorsnijd. Deze beelden zorgen eerder voor een lach op het gezicht dan dat het huiveringwekkend te noemen is. Daarnaast vervullen kleurrijke personages zoals de vrolijke Italiaanse barbier Pirelli, een rol die uitstekend wordt gespeeld door Borat-acteur Sacha Baron Cohen, een belangrijke rol als de komische noot.

Naast mooie visuele en make-up effecten, prachtige decors en een uitstekende uitwerking van het verhaal, is ook het acteerwerk van de uiteenlopende acteurs en actrices goed te noemen. Naast Johnny Depp en Helena Bonham Carter speelt Alan Rickman een belangrijke rol als Judge Turpin. Ook zijn zangkwaliteiten laten helaas iets te wensen over, maar hij is een perfecte keuze om een afzichtelijk karakter zoals Judge Turpin te spelen. Ook Timothy Spall, die met zijn eigenaardige uiterlijk en goede acteerwerk de rol van Turpin’s assistent Beadle prima invult, is een fijne toevoeging. Sweeney Todd: The Demon Barber of Fleet Street is daarom ook een topper in zijn soort, hoewel het moeilijk te definiëren is in welk genre de film thuishoort. Laat ik het er maar op houden dat de liefhebbers van horror, zwarte komedie en musicals een hoop plezier zullen beleven aan deze film.

2 gedachten over “Sweeney Todd: The Demon Barber of Fleet Street (2007) recensie

1. Het spel vond ik eigenlijk wel goed. Zoals ik al schreef, met zijn lichaamstaal en mimiek weet hij wel een demonische barbier neer te zetten. Maar zijn zang is inderdaad niet al te best 🙂