Survivor

Survivor (2015) Blu-ray Disc recensie

Een spionagethriller met Pierce Brosnan in de hoofdrol. Dan kan ik het toch niet laten om even terug te denken aan de zeventiende James Bondfilm GoldenEye uit 1995 waarin hij de rol van de Britse spion speelde. Maar in de door James McTeigue geregisseerde actiethriller Survivor speelt hij geen briljante spion die met een arsenaal aan gadgets de strijd aangaat met gevaarlijke schurken, maar een ingenieuze huurmoordenaar die voor een terroristische organisatie werkt. De grote vraag is of dat wel werkt en dat lees je in mijn recensie van Survivor.

Survivor is geen hoogvlieger, maar als simpele actiethriller doet de film wat het moet doen; de kijker vermaken. Met een korte speelduur van net iets meer dan anderhalf uur, worden we getrakteerd op een aantal spannende achtervolgingen en explosies, maar dat gaat wel ten koste van de uitwerking van het verhaal en de karakterontwikkelingen. Brosnan’s personage moet een mysterieuze scherpschutter met de codenaam ‘De Horlogemaker’ voorstellen, maar zo mysterieus is hij niet en het gebrek aan achtergrondinformatie deed mij continu afvragen wie hij is en waarom hij nu als huurling opereert.

Daarentegen wordt het personage van hoofdrolspeelster Milla Jovovich wel beter uitgewerkt en de kijker krijgt genoeg informatie over haar karakter Kate Abbott, een veiligheidsagente die naar London wordt gestuurd om terroristen op te speuren. Maar Kate wordt zelf het doelwit van de autoriteiten als zij erin wordt gesluisd en verdacht wordt van terroristische activiteiten. En terwijl ze wordt opgejaagd door haar collega’s, is ze vastberaden om de echte terroristen tot een halt toe te roepen. Een pittige klus dus voor Kate, maar je hebt nooit het gevoel dat ze het niet gaat redden en dat de film niet eindigt met een happy ending.

Naast Jovovich en Brosnan spelen American Horror Story-acteurs Dylan McDermott en Angela Bassett als Kate’s supervisor Sam en de Amerikaanse ambassadrice Maureen Crane, maar het zijn personages die je net zo makkelijk weer vergeet. Het acteerwerk is dan ook memorabel te noemen, hoewel de acteurs verder hun rollen prima spelen. Ook Robert Forster die zich in de beginfase van de film even laat zien, doet het zeker niet onverdienstelijk als leider van het opsporingsteam Bill Talbot terwijl ook de onlangs overleden acteur Roger Rees de rol van de terrorist Emil Balan goed heeft ingevuld.

Ondanks dat Survivor niet bijster bijzonder te noemen is, zijn er wel een paar pluspunten die ik graag wil uitlichten. Allereerst vind ik dat de speciale en visuele effecten van een zeer goede kwaliteit zijn. Vooral de explosies zien er overtuigend uit. Maar ik vind het ook een groot pluspunt dat de film zich grotendeels afspeelt in de Engelse hoofdstad Londen, een stad waar ik toch stiekem wel een beetje verliefd op ben en alle kenmerkende punten uit deze stad komen dan ook veelvuldig aan bod in spectaculaire actiescènes en sfeershots. Dat de film zich in de slotfase verplaatst naar Time Square in New York, had voor mij niet veel toegevoegde waarde. Maar goed, ik heb mij er ook niet aan gestoord.

De distributie van Survivor is in handen van de onafhankelijke en Nederlandse filmdistributeur Dutch FilmWorks die de actiethriller zowel op DVD als op Blu-ray Disc op de markt brengt. Met dank aan de distributeur mocht ik een kritische blik werpen op de Blu-ray Disc en ik ben tevreden met deze versie. De kwaliteit van zowel het beeld als het geluid is goed te noemen terwijl ook de hoes enorm uitnodigend is. En deze hoes belooft ook precies wat je als kijker krijgt voorgeschoteld. Het enige puntje van kritiek dat ik heb heeft betrekking op de extra’s die helaas niet aanwezig zijn. Jammer.

[usr 2.5 size=20]

Met dank aan Dutch FilmWorks voor het Blu-ray recensie exemplaar.

2 gedachten over “Survivor (2015) Blu-ray Disc recensie