Starship Troopers

Starship Troopers (1998) recensie

Je hebt soms van die dagen dat je op de bank zit en dat je zin hebt in een heerlijke actiefilm waarbij je het verstand even op nul kunt zetten. De door Paul Verhoeven geregisseerde actie/Sci-fi Starship Troopers is dan in mijn ogen een perfecte keuze. De Nederlandse regisseur wist in zijn vroege jaren overzees het publiek te imponeren met de sterke en uiterst gewelddadige actie/Sci-Fi’s RoboCop en Total Recall, maar verloor het vertrouwen van het Amerikaanse publiek na de spraakmakende drama/thriller Showgirls in 1995. De film werd bestempeld als smaakloos en pulp. Verhoeven revancheerde zich twee jaar later met het fel bekritiseerde Starship Troopers waarin hij het Amerikaanse patriottisme flink op de hak neemt.

Duidelijke boodschap richting de Amerikanen of niet; De film werd door veel liefhebbers van sciencefiction en expliciete actie met open armen ontvangen. In de ruim twee uur durende spektakelfilm zien wij hoe de jonge scholieren Johnny Rico, Carmen Ibanez en Dizzy Flores zich opgeven voor het leger van de galactische overheid en de strijd aangaan met een moordlustig ras van buitenaardse insecten die de Arachnids worden genoemd. De computergeanimeerde en sterke tegenstanders van de mensheid zijn imponerende karakters die met grote regelmaat en op brute wijze de ondergeschikte mensen uiteen rukken en verorberen terwijl de Aarde continu wordt bedreigd door naderende meteorieten die van hun thuisplaneet afkomstig zijn.

De film moet het voornamelijk hebben van de sterke special en visual effects en het buitensporige geweld en bloedvergieten. Het acteerwerk is benedenmaats. De destijds jonge Casper Van Dien werd gestrikt voor de rol van Johnny Rico, een actieheld met de looks die zich voor het leger opgeeft als zijn vriendin een duidelijke voorkeur heeft voor mannen die zich aansluiten bij het verzet tegen de Arachnids. De rol van deze charmante dame wordt prima ingevuld door Denise Richards, die het overduidelijk van haar uiterlijk moet hebben en door het beeld paradeert als het ondeugende meisje dat altijd als een blok valt voor mannen in uniform.

De filmmaker verplaatst de focus op het acteerwerk naar de achtergrond door zijn film vol te stoppen met expliciete scènes vol bloed en gore en hij wisselt de huiveringwekkende beelden af met een flinke dosis aan humor. Clancy Brown is de perfecte keuze om de hilarische en meedogenloze drilinstructeur Zim te vertolken terwijl Michael Ironside aantreedt om in de huid te kruipen van de doortastende schoolleraar en Squad leider van de mobiele infanterie Jean Rasczak. Het zijn personages die de prent iets extra’s geven, maar onderstrepen dat Starship Troopers niets meer dan een zeer vermakelijke no-brainer vol buitensporig geweld en foute oneliners is. En daar is op zijn tijd helemaal niets mis mee!

[usr 3.5 size=20]