Star Wars Episode VI Return of the Jedi

Star Wars Episode VI Return of the Jedi (1983) recensie

Drie jaar na de geprezen sciencefictionfilm The Empire Strikes Back komt George Lucas met het derde deel in de originele Star Wars-trilogie. Richard Marquand werd aangewezen als regisseur en de welbekende cast uit de voorgaande delen keert terug voor het slotstuk waarin de moedige rebellen opnieuw de strijd aangaan met het Galactische Keizerrijk. Opnieuw financierde Lucas zelf de productie met als resultaat één van de betere sciencefictionfilms die ooit gemaakt is.

Het verhaal speelt zich een jaar na The Empire Strikes Back af. Han Solo (Harrison Ford) is gevangen genomen door Jaba The Hutt en het Galactische Keizerrijk zijn druk bezig met de constructie van een tweede Death Star. Wanneer Han wordt bevrijd door Luke Skywalker (Mark Hamill) en Prinses Leia (Carrie Fisher), sluit het gezelschap aan bij het verzet. De rebellen plannen opnieuw een aanval om de duistere Sith-lord Darth Vader (David Prowse) en de kwaadaardige Keizer (Ian McDiarmid) te verslaan en de vrede in het heelal te herstellen.

De film uit 1983 bevat mooie special effects en ook in dit deel is er ruimte voor vernieuwing. Nieuwe characters zoals de strijdlustige Ewoks worden geïntroduceerd terwijl oude bekende belangrijkere rollen krijgen toebedeeld. Zo zien we hoe Lando Calrissian (Billy Dee Williams) meer schermtijd krijgt toebedeeld als de tijdelijke kapitein van de Millennium Falcon, maar ook Keizer Palpatine krijgt een belangrijkere rol in het geheel. Natuurlijk ontbreken de oude bekende zoals C-3PO, Chewbacca en Yoda niet in het slotstuk van de saga.

Hoewel The Empire Strikes Back naar mijn mening nog steeds de beste in de reeks is, komt Episode VI aardig in de buurt van zijn voorganger. In het laatste deel vallen de puzzelstukjes op hun plaats en wordt het verhaal netjes afgerond. De special effects zien er goed uit (zeker gezien het feit dat de film in 1983 werd uitgebracht) en ook het acteerwerk verdient een voldoende op het rapport. George Lucas mag tevreden terugkijken op zijn saga die tot op de dag van vandaag nog steeds een enorme fan base kent en populariteit geniet.

Score: 9,0