Star Wars Episode V The Empire Strikes Back (1980) recensie

Star Wars Episode V The Empire Strikes BackDrie jaar na het onverwachte succes van Star Wars verscheen het tweede deel die by far de beste in de reeks is als je het mij vraagt. In Star Wars Episode V The Empire Strikes Back ligt overduidelijk de focus op het galactische rijk en hun intensieve zoektocht naar de rebellen. Wat deze film zo goed maakt is de combinatie van goede special effects (zeker voor die tijd) en het prima acteerwerk terwijl er van het begin tot het einde genoeg te beleven is. Daarnaast kent de film enkele scènes die inmiddels zijn bestempeld als legendarisch.

Hoofdrolspelers Mark Hamill, Carrie Fisher en Harrison Ford keren terug in de sciencefictionfilm die door Irvin Kerschner is geregisseerd terwijl het voorgaande deel nog werd geregisseerd door bedenker George Lucas. Hij draagt nu het stokje over. Met de beperkte middelen tovert hij een zeer vermakelijke film op het scherm dat op zeer uiteenlopende locaties afspeelt. De afgelegen ijsplaneet Hoth waar de rebellen zich verschuilen, de jungle-achtige planeet waar Jedi-meester Yoda (Frank Oz) woont en Cloud City waar Lando Calrissian (Billy Dee Williams) de scepter zwaait zijn slechts enkele werelden die in The Empire Strikes Back aan bod komen. Evenals in het eerste deel zijn er in de jaren negentig enkele shots aan de prent toegevoegd om deze iets meer body te geven.

Ook in het tweede deel worden nieuwe characters zoals Lando en Yoda geïntroduceerd. Terwijl de jonge Luke Skywalker (Mark Hamill) in leer gaat bij oud Jedi-meester Yoda, verschuilen Prinses Leia (Carrie Fisher) en Han Solo (Harrison Ford) zich voor het galactische rijk in Cloud City. Terwijl de rebellen zich opmaken voor de hevige strijd tegen de meedogenloze Keizer zien we hoe de duistere Sith-lord Darth Vader (David Prowse) alle middelen inzet om Luke te vinden. Wanneer Luke voelt dat zijn vrienden in gevaar zijn, heeft hij geen andere keuze dan Darth Vader te confronteren. Daarbij doet hij een afschuwelijke ontdekking.

Ondanks dat Kerschner in plaats van Lucas aan het roer stond tijdens de productie, is Star Wars Episode V The Empire Strikes Back een uitstekende sciencefictionfilm geworden. De film vermaakt van het begin tot het einde, de special effects en visuele effecten zijn goed te noemen en ook de acteerprestaties zijn op orde. De prent kent weinig minpunten en dan is de conclusie eenvoudig. Het tweede deel van de originele trilogie is een geweldige spektakelfilm die topamusement garandeert en de fans doet vragen naar meer.

Score: 9,0