Star Wars Episode IV A New Hope (1977) recensie

Star Wars Episode IV A New HopeOf je nu oud of jong bent, of je een fan bent of niet. Iedereen kent op een of andere manier Star Wars wel. De franchise kent enorm veel unieke personages die in uiteenlopende verhaallijnen de spannendste avonturen beleven. Star Wars diende als inspiratie voor de films waarvan de eerste in 1977 verscheen, maar ook in talrijke animatieseries, stripboeken en videogames staat het door George Lucas bedachte franchise centraal. De eerste film, die destijds werd uitgebracht met de simpele titel Star Wars, Star Wars Episode IV A New Hope is een legendarische en misschien wel tijdloze sciencefictionfilm die zelfs tot op de dag van vandaag voor topamusement zorgt.

Nadat Darth Vader (David Prowse) het ruimteschip van Prinses Leia (Carrie Fisher) heeft onderschept, schakelt zij via een videoboodschap de hulp in van oud Jedi-ridder Obi-Wan Kenobi (Alec Guinness). Samen met de jonge Luke Skywalker (Mark Hamill), de zoon van de verloren Jedi-ridder Anakin Skywalker, gaat Obi-Wan op zoek naar de vermeende leidster van de rebellen die gevangen wordt gehouden in een gevangeniscomplex in de ruimtebasis van het galactische rijk. Samen met de heldhaftige smokkelaar en kapitein van de Millennium Falcon Han Solo (Harrison Ford) en diens trouwe kameraad Chewbacca (Peter Mayhew), gaan Obi-Wan en Luke de strijd aan met de strijdkrachten van het rijk en de meedogenloze Sith-lord Darth Vader om niet alleen de Prinses te redden, maar ook om het schrikbewind van de Keizer voor eens en altijd tot een halt toe te roepen.

In 1977 had je nog niet de geavanceerde technologie waar veel filmmakers op de dag van vandaag gebruik van kunnen maken. George Lucas moest het vooral hebben van zijn fantasie en zijn creatieve crew. Ook de knappe koppen bij Industrial Light and Magic, het bedrijf dat Lucas oprichtte voor het verzorgen van special en visual effects, werd ingeschakeld om te helpen bij de productie van deze klassieker. Hoewel je goed kunt zien dat Star Wars gedateerd is, zijn de effecten om van te smullen. Door de jaren heen zijn er wel scènes en digitale personages aan de film toegevoegd om deze iets meer body te geven en ik vind dat het de Sci-Fi prent ten goede komt.

Het acteerwerk is ietwat geforceerd en niet altijd even overtuigend, maar dat mag de pret zeker niet drukken. Er is zoveel te beleven dat je eigenlijk geen tijd hebt om je daar druk over te maken. De interactie tussen Ford en zijn tegenspelers zorgt voor veel humor en dat maakt de film luchtig en vermakelijk. Er is nauwelijks een serieuze ondertoon merkbaar en het feit dat de makers de beroemde kloof van de Death Star in elkaar hebben geknutseld met onderdelen van honderden bouwpakketten, een steekvlam en wat lijm geeft aan dat de makers zich vooral richtte op een film die voor entertainment zorgde. En dat doet de door George Lucas geregisseerde prent zonder meer.

Score: 9,0