Star Wars Episode III Revenge of the Sith

Star Wars Episode III Revenge of the Sith (2003) recensie

Na de ietwat teleurstellende Star Wars-films Episode I en II was de angst groot dat ook Star Wars Episode III Revenge of the Sith zou uitlopen op een teleurstelling, maar niets is minder waar. Regisseur en bedenker George Lucas lijkt de kritiek op zijn creaties serieus te hebben genomen en hij levert met het slot van de zogenoemde nieuwe trilogie een goede Star Wars-film af die dan ook aansluiting vindt bij de originele trilogie. De fans kunnen opgelucht ademhalen en genieten van een ruim twee uur durend spektakel waarin verbluffende special effects een hoofdrol spelen.

In Episode III is de kloonoorlog in volle gang en generaal Kenobi opent samen met zijn begaafde leerling Anakin Skywalker de jacht op General Grievous, de leider van de separatisten en de nieuwe aanvoerder van het robotleger. Na een spectaculaire achtervolging weet Grievous te ontsnappen. Terwijl Obi-Wan de achtervolging inzet, trekt Anakin op met kanselier Palpetine die de jonge Skywalker overtuigd van de bovenmenselijke krachten van de duistere kant van The Force. Anakin raakt steeds meer onder de indruk van zijn mentor en steeds verder vervreemd van de Jedi-orde. Maar als hij de ontgoochelende waarheid ontdekt over de kanselier moet hij de moeilijkste beslissing in zijn leven nemen.

Deze keer staat Hayden Christensen zijn mannetje en hij vertolkt de rol van de Jedi-leerling Anakin Skywalker dan ook prima. Als een ietwat kwaadaardig personage komt de acteur beter uit de verf dan in het voorgaande deel. Ewan McGregor speelt de rol van Obi-Wan Kenobi goed terwijl Natalie Portman, die voor de derde keer de rol van Padmé Amidala voor haar rekening neemt, opnieuw niet weet te overtuigen in haar rol. Ook Ian McDiarmid slaat de plank volledig mis als de kanselier hoewel hij na zijn kenmerkende transformatie als de Keizer van het galactische rijk wel weet te overtuigen.

Episode III is een waardige afsluiter van de nieuwe trilogie die dan ook goed aansluit op de Star Wars-films Episodes IV, V en VI. Het is dan ook niet vreemd dat bekende personages uit de originele trilogie opduiken in deze film. Naast beroemde karakters zoals R2-D2, C-3PO, Chewbacca en Yoda, zien we in Episode III ook voor het eerst de Keizer van het galactische rijk en de kwaadaardige Sith-lord Darth Vader die gezien mag worden als het boegbeeld van Star Wars. Iedereen zat dan ook te wachten op het moment dat de jonge Anakin transformeert in het imponerende personage. Misschien was dat de voornaamste reden dat Episode III succes verwierf, maar als ik dat buiten beschouwing laat is dit deel sowieso vele malen beter dan zijn voorgangers.