Star Trek

Star Trek (2009) recensie

Laat ik voorop stellen dat ik absoluut geen “trekkie” ben. Mijn Star Trek-verleden gaat niet verder dan de afleveringen van de televisieserie The Next Generation (1987), maar Star Trek bestaat al sinds 1966. Het door Gene Roddenberry verzonnen universum staat centraal in een aantal televisieseries en films, maar (bijna) iedereen is wel bekend met Kapitein Kirk en eerste officier Spock die jarenlang werden vertolkt door William Shatner en Leonard Nimoy. Ruim dertig jaar later en zeven jaar na de laatste Star Trek-film, komt de bedenker van de populaire televisieserie Lost met een remake van de film waar het drie decennia geleden mee begon. En hij pakt het groots aan tot groot genoegen van deze filmliefhebber!

Regisseur J.J. Abrams heeft de nieuwste technologie tot zijn beschikking om het Star Trek-universum zo aantrekkelijk mogelijk te maken voor het publiek. Acteurs Chris Pine en Zachary Quinto worden aangetrokken om het duo Kirk en Spock te vertolken en zij spelen deze rollen dan ook vol overtuiging. Pine’s jongensachtige looks past perfect bij het karakter van de eigenzinnige Captain Kirk to be die de regels van Starfleet aan de laars lapt en zijn eigen koers vaart terwijl Quinto op uitstekend wijze zijn tegenpool speelt. De Heroes-acteur overtuigt als de emotieloze Vulcan Spock die met zijn dwangmatige gedrag om alle regels op te volgen voor de nodige spanningen op de U.S.S. Enterprise zorgt. De interactie tussen Pine en Quinto is perfect te noemen hoewel medeacteurs Karl Urban (Bones), Zoë Saldana (Uhura) en Simon Pegg (Scotty) eveneens op uitstekende wijze hun rollen vertolken.

Star Trek is een visueel spektakel, maar ook de balans tussen de actie en humor en het puike acteerwerk zorgen voor het succes van de door Abrams geregisseerde prent. Met behulp van de computer en de moderne technologie is het een fantastische Science Fiction film geworden die alle verwachtingen overtreft en zelfs de kijker die Star Trek geen warm hart toedraagt weet te bekoren. Ondanks dat er genoeg vernieuwingen zijn op te noemen, blijft men dicht bij het origineel en zijn er talrijke verwijzingen naar de oudere reeks. Dat maakt Abrams creatie niet alleen een topper in zijn genre, maar ook een prachtige hommage aan het Star Trek-universum dat al ruim dertig jaar een belangrijke hoofdrol opeist in het Sci-Fi genre en de filmindustrie.

Score: 9,0