Star Trek

Star Trek (2009) recensie

In 2009 werd het Star Trek-universum nieuw leven ingeblazen met de reboot van de originele series en films. Beroemde personages, zoals Captain James T. Kirk, Mr. Spock en Scotty keren terug in de door J.J. Abrams geregisseerde Science Fiction-film, maar worden ditmaal gespeeld door acteurs, zoals Chris Pine, Zachary Quinto en Simon Pegg. Hoewel, het een reboot is zou er gezegd kunnen worden dat Star Trek een vervolg is. Dat zich afspeelt in een alternatieve tijdlijn waarin Jim Kirk niet de kapitein is van het iconische ruimtevaartuig U.S.S. Enterprise.

Romulanen

Captain Pike (Bruce Greenwood) staat aan het roer van het nieuwe vlaggenschip de U.S.S. Enterprise, maar de eerste reis van het ruimtevaartuig is allesbehalve plezierig. Wanneer Stafleet een noodsignaal ontvangt van de planeet Vulcan, worden de crewleden van de Enterprise op een belangrijke missie gestuurd. Om niet alleen te onderzoeken wat er aan de hand is, maar ook om te ondersteunen bij een eventuele evacuatie. Wanneer zij bij Vulcan zijn aangekomen worden ze belaagd door de krankzinnige Romulaan Nero (Eric Bana). Die een appeltje te schillen heeft met de Vulcans en in het bijzonder met Spock (Zachary Quinto).

Nieuw jasje

Star Trek is voor de moderne Science Fiction-film in een compleet nieuw jasje gestoken en met de technologie van tegenwoordig is het voor menig regisseur geen enorme uitdaging meer om een ruimteavontuur van dit formaat op het zilveren scherm te toveren. Star Trek is dan een weergaloos spektakel. Waarin verbluffende special effects en overtuigende CGI de positieve aandacht opeisen hoewel, het ook te danken is aan het goede acteerwerk van de hoofdrolspelers dat de film een groot succes is.

Entertainment

Met een speelduur van ruim 2 uur zou je denken dat er een flink aantal dode momenten zijn om de lange speelduur te kunnen halen, maar niets is minder waar. In een vlot tempo worden de actiemomenten en de komische fragmenten op de kijker afgevuurd en is het continu op het puntje van je stoel balanceren om te aanschouwen hoe Kirk (Chris Pine) niet alleen het bevel over de Enterprise vergaard, maar ook hoe hij samen met zijn crewleden het opneemt tegen de meedogenloze Nero. Star Trek is dan ook een mooie, maar bovenal spectaculaire kick-off van een compleet nieuwe reeks.

Star Trek

Waardering: 5 uit 5.