Star Trek Into Darkness

Star Trek Into Darkness (2013) recensie

Gezien het succes van Star Trek kon een vervolg natuurlijk niet uitblijven. Opnieuw neemt regisseur J.J. Abrams de regie voor zijn rekening, maar ook de complete originele cast keert terug voor het vervolg dat nog spectaculairder en spannender is dan zijn voorganger. De special en visual effects zijn verbluffend te noemen en er zijn kosten noch moeite gespaard om het realistisch ogende Star Trek-universum uit te breiden. Het publiek wordt aan boord de U.S.S. Enterprise getrakteerd op een aantal mooie shots van de High-Tech machinekamer, maar ook de achtervolgingsscène in het hartje van het futuristische Londen zijn waanzinnig. Het zijn slechts enkele voorbeelden van de scènes die Into Darkness meer dan de moeite waard maken.

Nieuwe vijand

In het vervolg wordt Captain Kirk (Chris Pine) de U.S.S. Enterprise afgenomen wanneer hij een cruciale fout maakt. Als eerste officier van de nieuwe kapitein wordt hij direct op de proef gesteld als Starfleet met een nieuwe vijand te maken krijgt. De gevaarlijke John Harrison (Benedict Cumberbatch) pleegt een serie van aanslagen en het is aan Starfleet de taak om de voortvluchtige crimineel in de kraag te vatten. Dat niet zo simpel is als blijkt dat Harrison zich schuilhoudt op de thuisplaneet van de Klingons. De meest geduchte tegenstander van de federatie.

Topkwaliteit

Naast de fenomenale special effects en overtuigende CGI en het onderhoudende verhaal, is ook het acteerwerk van Chris Pine, Zachary Quinto en Zoe Saldana dik op orde. Ze hebben overduidelijk plezier in het opnieuw vertolken van de iconische Star Trek-personages, zoals James Kirk, Mr. Spock en Lutienant Uhura. Maar Benedict Cumberbatch steelt als nieuwkomer de show met zijn imponerende vertolking van de maniakale vijand John Harrison. Terwijl het ook ontzettend leuk is om RoboCop-acteur Peter Weller in de rol van de doortastende admiraal Marcus aan het werk te zien.

Sterk vervolg

De verwachtingen van het vervolg waren hooggespannen, want om het succes van het eerste deel te evenaren al dan niet te overtreffen was een behoorlijke uitdaging voor zowel de cast als de crew. Maar Abrams maakt het meer dan waar. Op sommige vlakken is Into Darkness zelfs een betere film geworden dan zijn voorganger hoewel, de nieuwigheid er nu wel af is. Dat wordt gecompenseerd door het sterke verhaal, een flinke dosis humor die zo en nu dan voor ademruimte zorgt en de overweldigende actiescènes die één voor één vermakelijk en spectaculair zijn. Star Trek Into Darkness is dan ook een topper in het genre en het smaakt zeker naar meer.

Star Trek Into Darkness

Waardering: 4 uit 5.