Star Trek Into Darkness

Star Trek Into Darkness (2013) recensie

Gezien het succes van de eerste film kon een vervolg natuurlijk niet uitblijven. Opnieuw neemt regisseur J.J. Abrams de regie voor zijn rekening, maar ook de complete originele cast keert terug voor het vervolg dat nog spectaculairder en spannender dan zijn voorganger is. De special en visual effects zijn verbluffend te noemen en er zijn kosten noch moeite gespaard om het realistisch ogende Star Trek-universum uit te breiden. Het publiek wordt aan boord de U.S.S. Enterprise getrakteerd op een aantal mooie shots van de High-Tech machinekamer, maar ook de achtervolgingsscène in het hartje van het futuristische Londen. Het zijn slechts enkele voorbeelden van de scènes die Into Darkness meer dan de moeite waard maken om te gaan zien.

Het acteerwerk is goed te noemen. Het spel van Chris Pine als de hoogdravende Kirk en Zachary Quinto als diens emotieloze eerste officier Spock is van hoog niveau en de acteurs vullen elkaar prima aan. Ook medespelers Karl Urban (Bones), Zoë Saldana (Uhura) en Anton Yelchin (Chekov) krijgen in het tweede deel meer schermtijd dat de ontwikkeling van hun karakters ten goede komt. Benedict Cumberbatch’s optreden als de meedogenloze ruimtecrimineel Khan is uitstekend en op sommige momenten zelfs angstaanjagend te noemen. Nieuwkomers Peter Weller (admiraal Marcus) en Alice Eve (Carol) verdienen voor hun eerste optreden in een Star Trek-film een dikke voldoende op het rapport.

De verwachtingen van het vervolg waren hooggespannen, want om het succes van het eerste deel te evenaren al dan niet te overtreffen was een behoorlijke uitdaging voor zowel de cast als de crew. Maar Abrams en zijn overtuigend spelende acteurs maken het meer dan waar. Op sommige vlakken is Into Darkness een betere film geworden dan zijn voorganger hoewel de nieuwigheid er nu wel af is. Dat wordt gecompenseerd door het sterke verhaal, een flinke dosis humor die zo en nu dan voor wat ademruimte zorgt en de overweldigende actiescènes die één voor één vermakelijk en spectaculair zijn. De door Abrams geregisseerde prent is een topper in zijn genre en het smaakt naar meer. Hopelijk weet de toekomstige Star Wars-regisseur toch een gaatje in zijn overvolle agenda te vinden om ook het derde deel te regisseren.