Scream 3 (2000) recensie

Als een franchise succesvol is dan komt men er simpelweg niet onderuit om een reeks vervolgdelen te maken. Waarom de bankrekening niet spekken als die mogelijkheid er is, toch. De geestelijke vader van horroricoon Freddy Krueger Wes Craven nam voor de derde keer plaats in de regiestoel om het derde deel van Scream te regisseren. Na het ietwat mindere Scream 2 moeten de makers alles uit de kast trekken om het publiek een goede en vermakelijke horror/thriller te schenken. In ieder geval keren de vaste castleden terug voor een nieuwe en bloedige confrontatie met de gemaskerde moordenaar Ghostface.

De bloedige slachtpartijen vinden plaats in Hollywood op de set van de fictieve horrorfilm Stab 3. Deze keer heeft de gemaskerde moordenaar het gemunt op de castleden die dan ook één voor één het loodje leggen en hevig verminkt worden teruggevonden. Detective Kincaid (Patrick Dempsey) tast in het duister en hij schakelt de hulp in van journaliste Gale Weathers (Courteney Cox) als hij op de plaatsen van delict foto’s vindt van Ghostface’s eerste slachtoffer Maureen Prescott. Al snel komen de oude bekenden bijeen als Dewey Riley (David Arquette) op de set komt als de technische adviseur en Sidney Prescott (Neve Campbell) ten tonele verschijnt als zij hoort van de foto’s. Het stel is weer compleet.

Scream 3 is een stuk luchtiger dan zijn voorgangers. Er is veel ruimte voor humor en ook de wijze waarop de potentiële slachtoffers samenwerken om te ontdekken wie de moordenaar is zorgen voor komische fragmenten. Hier hebben Courteney Cox en David Arquette een groot aandeel in en zij zijn opnieuw een toegevoegde waarde. De door Craven geregisseerde prent is er dan ook één om met een korreltje zout te nemen. Het acteerwerk is mediocre en de makers nemen ook niet de moeite om een intrigerend plot te vertellen. De focus ligt op het fabriceren van een simpele hack and slash movie waarin het bloed rijkelijk vloeit en lugubere shots niet worden geschuwd.

Dat maakt Scream 3 een vermakelijk film en de fans zullen de creatie van de Master of Horror wel waarderen. Maar de film ontbeert dezelfde stijl als zijn voorgangers om als een waardig vervolg te kunnen bestempelen. Je kunt de onthullingen nauwelijks begrijpen als je niet bekend bent met de voorgaande delen, maar het verhaal zit wel vol gaten en het is dan ook een uitdaging om de losse eindjes aan elkaar vast te knopen. De grote vraag is dan ook of je dit wel moet willen. Naar mijn mening is dit een horror/thriller waarbij je lekker het verstand op nul moet zetten, een schaal popcorn op schoot moet hebben en moet genieten van al het bloed en gore dat op het scherm te zien is.

Score: 6,0

Scream 3

Volg Filmliefhebber.com op social media