Spy

Spy (2015) Blu-ray Disc recensie

Spy is zeker niet de eerste actiekomedie die een combinatie van spannende spionagefilms en komedies is, maar naar mijn mening wel één van de leukste! Filmmaker en scenarioschrijver Paul Feig, die ook verantwoordelijk was voor de lachfilms Bridesmaids en The Heat, levert een zeer vermakelijke film af vol met actie en hilarische fragmenten. De grappige hoofdrolspeelster Melissa McCarthy heeft hier een groot aandeel in, maar ook Jason Statham bewijst met zijn optreden als de ietwat intense en incompetente geheime agent Ford dat hij enorm grappig kan zijn.

McCarthy, die ook in de genoemde films van Feig te zien is, speelt de rol van Susan Cooper. Susan werkt op het kantoor van de CIA en van achter haar bureau ondersteunt zij de geheime agent Bradley Fine (Jude Law) tijdens zijn gevaarlijke missies. Wanneer Fine vermist raakt en de gevaarlijke terroriste Rayna Boyanov (Rose Byrne) onthult dat zij de ware identiteiten van de undercoveragenten van de CIA weet, zit er voor haar baas niets anders op dan de ogenschijnlijke onervaren Susan het veld in te sturen. Maar de ietwat verlegen en onzekere agente verrast de hele wereld met haar doortastende aanpak en vaardigheden en het heeft dan ook niet lang nodig totdat zij Rayna en haar terroristennetwerk op de hielen zit.

Als iemand met een beetje last van overgewicht vind ik het fijn om te zien dat Feig niet voor de voor de hand liggende grappen kiest, want het postuur van McCarthy schreeuwt om de zogenaamde ‘fat jokes’. De grappen gaan vooral om Cooper’s undercoveridentiteiten zoals het bordurende en poezentrui dragende vrouwtje tot grote ergernis van de CIA-agente die stiekem had gehoopt op een iets flitsender identiteit. Of haar kwaliteiten met een koekenpan waarmee zij haar tegenstanders vakkundig uitschakelt. En natuurlijk is er ook slapstick aanwezig met als het mooiste voorbeeld dat Susan op een elektrische scooter met dak stapt om een achtervolging in te zetten, maar nog geen 2 meter verder op de grond komt te liggen.

Maar het is niet alleen McCarthy die voor hilariteit zorgt, want actieheld Jason Statham bewijst zoals eerder geschreven met zijn rol als undercoveragent Rick Ford dat hij enorm grappig kan zijn. Hij is grofgebekt en hij zit vol met sterke verhalen die hij in alle geuren en kleuren deelt met de lieftallige Susan. Terwijl de CIA-agente er alles aan doet om haar ware identiteit te verbergen, is Ford een type agent die met een iets mindere subtiele aanpak de schurken tot een halt toe probeert te roepen. Met als gevolg dat de twee agenten elkaar continu in de weg staan en elkaar dan ook geregeld in de haren vliegen. Het leveren zeer grappige momenten op!

Naast alle humor is er ook ruimte voor actie en dat zorgt ervoor dat Spy een vlotte en zeer vermakelijke film is geworden. Maar het is ook een hommage aan de beroemde James Bond films. Jude Law, die ooit op de shortlist stond om in de huid te kruipen van de door Ian Fleming bedachte Mi6-agent, kreeg dan ook de taak om in de huid te kruipen van de decadente spion Bradley Fine waar Susan stiekem een beetje verliefd op is. En hij speelt deze rol zeker niet onaardig. Toch zijn het Melissa McCarthy en Jason Statham die naar mijn mening de show stelen en grotendeels voor het kijkplezier zorgen. Spy is voor mij in ieder geval één van de leukste verrassingen uit het afgelopen jaar en zonder meer één van de leukste actiekomedies die ik in de afgelopen jaren heb gezien.

Met dank aan 20th Century Fox mocht ik de Blu-ray Disc, die sinds afgelopen week verkrijgbaar is, beoordelen en ik ben enorm te spreken over de uitstekende beeld- en geluidskwaliteit. Het beeld staat in het formaat 2.39:1 en in 1080p op de schijf terwijl deze voorzien is van een krachtige DTS HD-MA 7.1 soundtrack. Het bonusmateriaal bestaat uit maar liefst 15 geheime alternatieve scènes, bloopers en een making of. En voor de fans staan zowel de bioscoopversie als de extended version op de disc. En deze verlengde versie duurt ruim 10 minuten langer dan de originele 119 minuten durende cut.

Met dank aan 20th Century Fox voor het Blu-ray recensie-exemplaar.

0 gedachten over “Spy (2015) Blu-ray Disc recensie