Spring Breakers (2012) recensie

Een misdadig avontuur van mooie studentes in bikini die op een zonnige locatie de boel op stelten zetten. Het werkt als een magneet die menig bioscoopzaal zal vullen met nieuwsgierige kijkers, maar tegelijkertijd schuilt er gevaar voor de door Harmony Korine geregisseerde prent die allesbehalve oppervlakkig is en waarin hij het populaire fenomeen “Spring break” hekelt. De pauze voor scholieren is namelijk helemaal niet zo tof als dat men denkt en jonge meiden worden al gauw het slachtoffer van rijke schietgrage criminelen die er alles doen om hen in bed te krijgen. Het is een nachtmerrie en in zijn creatie komt dit uitgebreid aan bod. Het is dan ook allesbehalve een onzinnige film waarin het (niet alleen) draait om feesten, seks en drugs.

Het verhaal is simpel, maar Korine weet met zijn bijzondere manier van filmen de interesse van het publiek vast te houden. De flitsende beelden van de strandfeesten waar menig studente topless in paradeert worden afgewisseld met fragmenten die de duistere kant van de lentevakantie onthult. De eerste confrontatie van de vier vriendinnen met de politie en het daarop volgende verblijf in de cel geeft dit goed weer. Deze gebeurtenis zorgt voor het welbekende sneeuwbal effect, want de lokale gangster Alien, die op voortreffelijke wijze wordt gespeeld door James Franco, ziet zijn kans om als de reddende engel te fungeren en de dames op die wijze in de val te lokken.

De film bevat meerdere lagen en Korine doet zijn stinkende best om het gevaar van “Spring break” in beeld te brengen, maar naar mijn mening slaagt hij hier niet volledig in. Ik kan niet beweren dat ik de film matig vond, maar de prent is ook niet goed te noemen. De gebeurtenissen springen soms van de hak op de tak en de regisseur neemt weinig tijd om het publiek goed te informeren over wat er gaande is. Je moet het allemaal zelf verzinnen terwijl de flitsende clips van strandfeesten, schaars geklede meiden en geoliede spierbundels meer afleiden dan toegevoegde waarde bieden. Het is leuk als dat je ding is, maar het wordt naar mijn mening te vaak herhaald en daardoor gaat wellicht de boodschap verloren. Dat neemt niet weg dat de film de moeite waard is om te gaan zien, maar Korine’s werk is allesbehalve foutloos.