Spongebob: Spons op het droge

SpongeBob: Spons op het droge (2015) DVD recensie

SpongeBob: You either hate him or love him! Ik ben een fan van SpongeBob. De knalgele geanimeerde spons met zijn puppyoogjes en irritante lach tovert elke keer weer een brede glimlach op mijn gezicht. Nee, ik blijf er niet voor thuis, maar als ik langs Nickelodeon zap dan blijf ik toch altijd wel even hangen als SpongeBob Squarepants op televisie is. Ik ben ook niet naar de tweede animatiefilm SpongeBob: Spons op het droge in de bioscoop geweest, maar nu de film op Blu-ray en DVD verkrijgbaar is vind ik het een mooi moment om deze alsnog even te kijken.

In SpongeBob: Spons op het droge krijgt de kok van de beroemde Krabburger opnieuw te maken met zijn vijand Plankton die er alles aan doet om het geheime recept van de burgertent van Mr. Krabs in handen te krijgen. Hij slaagt er dan ook bijna in om de goed beveiligde formule te stelen, maar dan verdwijnt het stukje papier in het niets! Zowel Plankton als SpongeBob zijn stomverbaasd en zonder het recept is het niet mogelijk om nieuwe krabburgers te maken. Al snel verandert het altijd vredige dorpje Bikini Bottom in een woestenij terwijl de bewoners de jacht openen op SpongeBob en Plankton die volgens hen verantwoordelijk zijn voor het hevige tekort aan krabburgers.

Er zit niets anders op dan dat de altijd vrolijke boezemvriend van Patrick en zijn aartsvijand de handen ineenslaan en een plan bedenken om het geheime recept terug te vinden. Ze reizen door de tijd om aanwijzingen naar de verblijfplaats van de formule te zoeken en al snel komen zij tot de ontdekking dat deze in handen is van de boosaardige piraat Burger Beard (Antonio Banderas) die aan de oppervlakte op het strand de felbegeerde burger uit zijn op een piratenschip lijkende foodtruck verkoopt. Samen met Plankton, Patrick, Mr. Krabs, Sandy en Squidward gaat SpongeBob de strijd aan met deze gewiekste piraat om het recept van de krabburger terug te halen.

SpongeBob: Spons op het droge is een animatiefilm die aan alle verwachtingen voldoet. Het eerste uur speelt zich hoofdzakelijk af in het dorpje Bikini Bottom en de met de hand getekende animaties zijn herkenbaar uit de beroemde televisieserie. Zo nu en dan wijkt men even uit naar de oppervlakte waar Burger Beard zijn snode plannetjes smeedt. Antonio Banderas speelt in deze live action scènes de rol van de piraat geweldig en het deed mij een beetje denken aan de knotsgekke piraat Jack Sparrow die Johnny Depp in de Pirates of the Caribbean-reeks speelde.

Terwijl de hoes en de filmposter doen vermoeden dat SpongeBob en zijn vriendjes in een nieuw jasje zijn gestoken, zien we deze 3D computergeanimeerde personages pas in de slotfase van de film verschijnen. Het gezelschap gaat naar de oppervlakte om de strijd aan te gaan met Burger Beard en dit is tevens het meest spectaculaire gedeelte van de film. De animaties zien er erg goed uit en ook de zowel komische als actievolle slotfase zorgt voor veel kijkplezier. Dat neemt niet weg dat Spongebon: Spons op het droge een echte kinderfilm is en dat alleen de volwassen fans van SpongeBob en de inwoners van Bikini Bottom plezier kunnen beleven aan de door Paul Tibbitt geregisseerde animatiefilm.

Van Paramount Home Entertainment mocht ik een kritische blik werpen op de DVD versie die vanaf 17 juni verkrijgbaar is. Het beeld ziet er voor DVD begrippen goed uit terwijl het geluid ook prima klinkt. Als gebruiker heb je de keuze om de film in het Engels, Nederlands of Vlaams te bekijken. Uiteraard is de schijf ook Nederlands of Vlaams ondertiteld. En de schijf bevat enorm veel extra’s zoals een making of en een blik achter de schermen.

Met dank aan Paramount Home Entertainment voor het DVD recensie-exemplaar.

4 gedachten over “SpongeBob: Spons op het droge (2015) DVD recensie