Spider-Man

Spider-Man (2002) recensie

Als we het over populaire striphelden hebben dan is Spider-Man bij iedereen wel top of mind. De grote vraag was dan ook waarom het zo lang heeft geduurd voordat de avonturen van de rood blauwe muurkruiper werden verfilmd. Ik ga jullie er niet mee vervelen, maar dat de verfilming van Spidey zo lag op zich liet wachten had te maken met gesteggel over de rechten en het faillissement van verschillende filmmaatschappijen. Maar uiteindelijk kreeg Sam Raimi de verantwoordelijkheid om het door Stan Lee en Steve Ditko bedachte personage naar het grote scherm te brengen.

Raimi is een ervaren regisseur en als liefhebber en fanatieke verzamelaar van comics de aangewezen persoon om deze miljoenenproductie in goede banen te leiden. Zijn zoektocht naar de ideale acteur om zowel Peter Parker als diens alter-ego Spider-Man te vertolken bracht de filmmaker al snel bij Tobey Maguire. De titelrol in Spider-Man zou voor de acteur zijn eerste grote hoofdrol betekenen. Hij speelt de rol van de verlegen fotograaf die door een beet van genetisch gemanipuleerde spin super krachten verwerft dan ook voortreffelijk.

In Spider-Man krijgt de gemaskerde misdaadbestrijder te maken met zijn eerste grote vijand. Na een mislukt experiment transformeert de decadente zakenman Norman Osborn in The Green Goblin, een schurk met speciale krachten die er alles aan doet om Spider-Man te vernietigen als de gemaskerde burgerwacht diens uitnodiging om samen te werken verwerpt. De rol van dit maniakale karakter wordt meer dan uitstekend ingevuld door Willem Dafoe. Hij is dan ook perfect gecast. Maar Dafoe en diens tegenspeler zijn niet de enige acteurs die overtuigen. Kirsten Dunst vervult de rol van Mary Jane prima terwijl James Franco het goed doet als Norman’s zoon en Peter’s beste vriend Harry Osborn.

Spider-Man blijft dichtbij de verhalen uit de comics, maar de filmmaker heeft toch zijn fantasie de vrije loop gelaten en een eigen draai gegeven aan het Spidey-universum. Zo schiet de superheld een web vanuit het lichaam terwijl het personage in de strip gebruik maakt van een modern stukje techniek dat hem in staat stelt om aan een web door de straten van New York te slingeren. Zo zijn er wel meer details gewijzigd, maar dat mag de pret zeker niet drukken. Op het gebied van special en visual effects heeft het publiek niets te klagen terwijl de actie die volop aanwezig is goed wordt afgewisseld met komische en romantische scènes. De door Sam Raimi geregisseerde actiefilm is een zeer goede comicverfilming en dan ook een must-see voor de liefhebbers van het personage.