Spider-Man 3

Spider-Man 3 (2007) recensie

Als liefhebber van de stripboeken van het door Stan Lee en Steve Ditko bedachte personage, keek ik met veel plezier uit naar Spider-Man 3. Na de spectaculaire actiefilm Spider-Man 2 uit 2004 trekt regisseur Sam Raimi opnieuw alles uit de kast om het derde deel in de reeks nog grandiozer te maken dan de eerder verschenen Spidey-films. Zowel Tobey Maguire als Kirsten Dunst keren terug als Peter Parker en zijn vriendinnetje Mary-Jane terwijl er ook veel nieuwe personages worden geïntroduceerd. En helaas heeft dat een negatief effect op de derde en tevens laatste Spider-Man film onder leiding van de Evil Dead-regisseur.

In Spider-Man 3 krijgt de superheld te maken met drie geduchte tegenstanders. Harry Osborn (James Franco) zint na de dood van zijn vader op wraak en hij doet er dan ook alles aan om de muurkuiper uit de weg te ruimen. Maar Peter heeft zijn handen vol aan nieuwkomers Sandman (Thomas Haden Church) en een buitenaardse entiteit die zijn rood blauwe outfit transformeert in een indrukwekkend zwart pak dat de duistere kant in hem naar boven brengt. En tot overmaat van ramp heeft de fotograaf voor de Daily Bugle ook zijn handen vol aan de problemen in zijn privé leven.

Terwijl hij van de aandacht van zijn klasgenootje Gwen Stacy (Bryce Dallas Howard) geniet, merkt hij dat zijn relatie met Mary-Jane onder druk komt te staan. Zijn dappere pogingen om zijn relatie te redden en zijn nieuwe vijanden tot een halt toe te roepen mislukken volledig terwijl hij zichzelf compleet verliest door het nieuwe zwarte Spider-Man pak dat hij draagt. En als dat nog niet genoeg is krijgt Peter ook hevige concurrentie op zijn werk in de persoon van freelance fotograaf Eddie Brock Jr. (Topher Grace) die er alles aan doet om Peter de loef af te steken.

Door een overschot aan verhaaltjes en personages kan Raimi nergens de focus op leggen en dat is jammer. De eerste Spider-Man films waren zorgvuldig in elkaar gezet en Spider-Man 2 wordt nog steeds bestempeld als één van de betere comicverfilmingen die er ooit gemaakt is. Maar de nieuwe weg die men inslaat met Spider-Man 3 werpt niet zijn vruchten af. De personages blijven oppervlakkig en de tijd die men krijgt wordt niet aan bombastische actiescènes, maar aan het verhaal besteed. Dat zorgt er uiteindelijk voor dat Spider-Man veel minder schermtijd krijgt en dat ook het vette personage Venom nauwelijks uit de verf komt. Daarentegen is de Sandman, die met behulp van mooie computeranimaties tot stand is gebracht, wel een interessant personage, maar ook deze krijgt relatief weinig schermtijd.

Als het acteerwerk dan nog op orde is kunnen de ietwat saaie scènes nog interessant zijn, maar niemand weet in zijn of haar rol te overtuigen. Nieuwkomers, zoals Thomas Haden Church, Bryce Dallas Howard en Topher Grace ondernemen dappere pogingen om er nog iets van te maken, maar die zijn helaas tevergeefs. Ook Tobey Maguire en Kirsten Dunst lijken weinig zin te hebben in het nieuwe Spidey avontuur en ze spelen de rollen dan ook op de automatische piloot. Het is verrassend genoeg James Franco die zijn dubbele rol als Harry Osborn en de nieuwe Green Goblin voortreffelijk speelt, maar daar is de film helaas niet mee gered. De ietwat saaie film is dan ook niet het mooie slot geworden waar de fans wel op hadden gehoopt.

[usr 2.5 size=20]

0 gedachten over “Spider-Man 3 (2007) recensie

1. Ik weet nog wel dat ik indertijd ongeloof teleurgesteld de bioscoopzaal heb verlaten. Zeker na Spidey 2 waren de verwachtingen torenhoog wat de nasmaak nog vervelender maakt. Vooral die Saturday Night Fever achtige shots van een arrogante Parker staat helaas nog op mijn netvlies gebrand.

1. Afschuwelijk… Maar… Anderzijds illustreerde dit ook weer goed hoe Peter zichzelf zag terwijl hij onder invloed was van de buitenaardse entiteit, maar dat hij in werkelijkheid nog steeds de nerd is die hij altijd is geweest. Desalniettemin, het had voor mij geen toegevoegde waarde.

2. Unpopular opinion: ik vind deel 3 leuker dan deel 2. Doc Ock sprak me als bad guy niet erg aan. Ik ben het wel eens met een hoop van je argumenten over deel 3, maar ik zou die liever kijken als het op tv voorbij kwam dan deel 2.

1. Oh jee.. ik zeg al niets meer! :p Het is niet dat ik deel 3 zo leuk vind, maar meer dat ik deel 2 niet leuk vind en dat heeft vooral met Doc Ock/Alfred Molina te maken. Ik heb altijd wel een soft spot gehad voor Thomas Haden Church sinds zijn Ned & Stacy dagen dus dat maakt deel 3 wel leuker voor mij.