Spider-Man 2 (2004) recensie

Spider-Man 2De jonge fotograaf Peter Parker (Tobey Maguire) heeft de grootste moeite om zijn dubbelleven te leiden. Terwijl hij er alles aan doet om zijn studieopdrachten te voltooien, zijn baan als fotograaf te houden en zijn relatie met schoolvriendin Mary Jane (Kirsten Dunst) te onderhouden, dreigt er nieuw gevaar voor de inwoners van New York. Professor Dr. Otto Octavius (Alfred Molina) verandert na een ramp bij zijn experiment om kernfusie te controleren in een maniakale crimineel die met behulp van vier mechanische armen dood en verderf zaait. Hoewel Peter zijn alter-ego voor eens en altijd de rug toe wil keren wordt hij gedwongen om als Spider-Man de strijd aan te gaan met deze gevaarlijke opponent om de inwoners van de Big Apple te beschermen.

In 2002 creëerde Evil Dead-regisseur Sam Raimi de moderne live-action verfilming van de comic The Amazing Spider-Man, een strip van een scholier die na de beet van een radioactieve spin super krachten bezit en deze gebruikt om de misdaad in New York te bestrijden. In 1962 werd het karakter dat Stan Lee creëerde geïntroduceerd en Spider-Man eiste in de jaren daarop de hoofdrol op in tientallen stripverhalen. Ruim 40 jaar na zijn introductie staat de superheld centraal in zijn eigen speelfilm diens succes goed is voor een vervolg dat in 2004 verscheen. Raimi keerde evenals de cast terug om het succes van zijn voorganger te evenaren al dan niet te overtreffen. En naar mijn mening zijn ze daar volledig in geslaagd.

Na de release van het eerste deel begon Sam Raimi direct met de voorbereidingen van het vervolg dat twee jaar later in de bioscoop verscheen. Tobey Maguire keert terug om de dubbelrol van Peter Park en Spider-Man te spelen en de acteur doet dit prima. Kirsten Dunst en James Franco keren eveneens terug om opnieuw in de huid te kruipen van Mary Jane Watson en Harry Osborn. Rosemary Harris is ook weer van de partij als de schattige Aunt May. Voor de comic relief wisten de producenten opnieuw J.K. Simmons te strikken die voor de tweede keer in de huid kruipt van de chaotische Bugle-redacteur Jonah Jameson. De acteerprestaties van deze veelzijdige cast zijn goed te noemen.

Voor het vervolg had Raimi het idee om drie schurken ten tonele te laten verschijnen, maar na enkele scriptveranderingen en onenigheden onderling besloot het productieteam uiteindelijk voor de introductie van één nieuwe schurk. Dr. Octopus is in het tweede deel Spider-Man’s directe tegenstander. Na vele overwegingen kozen de producenten uiteindelijk voor acteur Alfred Molina die naar mijn mening een zeer geslaagde keuze is om de maniakale wetenschapper te vertolken.

Op het gebied van visuele effecten heeft het publiek niets te klagen. De computeranimaties zijn van uitstekende kwaliteit terwijl de outfit van Spidey een heftige doch positieve metamorfose heeft ondergaan. Dat de film een Academy Award in de wacht sleepte voor beste visuele effecten is dan ook meer dan terecht. Maar de triomf van Spider-Man 2 wordt niet alleen bepaald door het stabiele acteerwerk en de verbluffende special effects. De door Danny Elfman gecomponeerde en indrukwekkende soundtrack draagt eveneens zijn steentje bij aan het succes van de comicverfilming.

Spider-Man 2 is vanaf de eerste minuten een spectaculaire actiefilm. De felgekleurde superheld slingert op sensationele wijze door New York terwijl hij de inwoners beschermt tegen het dreigende gevaar. De gevechten tussen Spidey en Doc Ock zorgen voor enorm veel plezier met als hoogtepunt de confrontatie op een rijdende metro. Maar de kracht van het door Sam Raimi geregisseerde spektakel is ook de luchtige sfeer die de film bevat, want er is genoeg ruimte voor hilariteit en romantiek. Dat de film door de veeleisende fans en critici wordt bestempeld als een van de beste comicverfilmingen ooit is dan ook meer dan terecht en een conclusie waar ik mij volledig bij aansluit.