Speed

Speed (1994) recensie

De Nederlandse regisseur Jan De Bont heeft in zijn filmcarrière een aantal goede films gemaakt waar Speed uit 1994 er een van is. Het is ook het regiedebuut van de Hollander die in de jaren daarvoor als cameraman actief was en veelal samenwerkte met Paul Verhoeven. Het is dan ook bijzonder te noemen dat hij als nieuwkomer gelijk de leiding kreeg over de regie van een potentiële kaskraker als Speed en De Bont heeft naar mijn mening een geweldige film afgeleverd die niet alleen lovende recensies kreeg, maar ook prestigieuze filmprijzen in de wacht heeft gesleept.

In Speed speelt Keanu Reeves de rol van agent Jack Traven. Een waaghals die samen met zijn goede maat Harry (Jeff Daniels) de taak krijgt om een bommenlegger tot een halt toe te roepen. Na zijn heldhaftige optreden waarmee hij het leven van tientallen mensen heeft gered en de plannen van de crimineel Howard Payne (Dennis Hopper) heeft gedwarsboomd, wordt hij ongewild het doelwit van de maniakale bommenexpert. Payne zint op wraak en hij rust niet voordat hij Jack uit de weg heeft geruimd.

Jack krijgt een telefoontje van Payne nadat hij zojuist een bus heeft zien ontploffen en Payne heeft een nieuwe klus voor de uit Los Angeles afkomstige politieagent. Hij heeft een bom op een bus geplaatst. Als de bus 80 kilometer per uur rijdt wordt de bom geactiveerd. En de bus explodeert als deze langzamer dan 80 kilometer per uur gaat rijden. Aan Jack de taak om aan boord van de bus te komen, de passagiers te bedaren en de snode plannen van Payne te verijdelen. Samen met de dappere Annie (Sandra Bullock) en zijn collega’s beleeft Jack een dollemansrit door de straten van Los Angeles in de hoop dat hij snel een manier vindt om de bus veilig tot stilstand te brengen.

Speed staat bekend om de bombastische actiescènes. Jan De Bont heeft zichzelf en zijn team tot het uiterste gedreven om vermakelijke scènes zoals de scène waarin de logge bus over een gat in de snelweg springt, te creëren. Er werd weinig gebruik gemaakt van de computer om de kijker een fantastische actiefilm voor te schotelen en de bizarre stunts zorgen dan ook voor enorm veel kijkplezier. Ook het verhaal, dat onder andere door The Avengers-regisseur Joss Whedon werd geschreven, steekt goed in elkaar en het acteerwerk is op orde. Vooral Keanu Reeves en Sandra Bullock spelen hun rollen uitstekend terwijl Dennis Hopper op uitstekende wijze de rol van schurk Howard Payne heeft gespeeld.

Speed is daarom ook een van mijn persoonlijke favorieten. Het is een vlotte film met actiescènes die lang duren en geen seconde vervelen. Het gezelschap in de bus belandt van de ene in de andere uitzichtloze situatie en de stoere Jack doet er alles aan om hen te helpen. Met gevaar voor eigen leven trekt hij alles uit de kast om de bom te ontmantelen en de sluwe crimineel in de kraag te vatten. Naast al dat geweld is er ook ruimte voor humor hoewel de komische oneliners vaak slecht zijn getimed. Het zorgt er in ieder geval wel voor dat je Speed niet al te serieus neemt, want meer als een zenuwslopende actiefilm is het niet. En daar is ook niets mis mee!

4 gedachten over “Speed (1994) recensie

1. Dit is een film die m’n zus echt constant op had staan en die ik min of meer kan dromen. Reden ook dat ik ‘m al heel lang niet meer gezien heb, misschien nog maar weer eens kijken…

2. Toppertje hoor die de tand des tijds prima heeft doorstaan. Vorig jaar voor het laatst gezien en ik kan hier wel van genieten hoor. Houten Klaas Keanu Reeves is in een film als deze prima op zijn plaats.