Species (1995) recensie

SpeciesMonsters zijn er in alle soorten en maten, maar je ziet ze zelden in de vorm van een beeldschone blondine. In de Sci-Fi/thriller Species mocht de destijds 21-jarige Natasha Henstridge in de huid kruipen van het buitenaardse gedrocht Eve, dat na een spectaculaire ontsnapping uit een onderzoekscentrum op zoek gaat naar een paringspartner om zich voort te kunnen planten. Uiteraard wordt er een team van specialisten ingezet om Eve zo snel mogelijk in de kraag te vatten.

Het voormalige fotomodel debuteert prima hoewel haar acteertalent nauwelijks van toepassing is in de door Roger Donaldson geregisseerde sciencefiction film. Als onwetend buitenaards wezen dat een menselijke man aan de haak wilt slaan, gebruikt ze haar mooie rondingen en uiterlijk om in haar missie te slagen. Het zijn niet bepaald de vervelendste scènes uit de film hoewel het personage misschien beter had kunnen worden uitgewerkt. Eve wordt neergezet als een oppervlakkig karakter terwijl er genoeg vragen zijn die onbeantwoord blijven. Waarom wilt zij zich zo snel mogelijk voortplanten? Is het ras per definitie vijandig of zorgen de omstandigheden voor Eve’s defensieve gedrag?

Voor het team van specialisten trekt men een blik met acteurs open. Onder leiding van Sir Ben Kingsley mogen Michael Madsen, Forest Whitaker, Alfred Moline en Marg Helgenberger de jacht openen op de voortvluchtige Eve die tijdens haar zoektocht een spoor van vernielingen en lijken achterlaat. Grof geweld en bloedige scènes worden niet geschuwd en deze shots zetten Eve’s vijandigheid extra kracht bij. Het acteerwerk van de genoemde castleden is evenals dat van Henstridge prima, maar niet bijzonder te noemen.

Species moet het toch vooral hebben van de spanning die continu aanwezig is, scènes vol bloed en gore en de verrassend overtuigende special en visual effects. In de slotfase van de film laat Eve haar ware ik zien en het afzichtelijke buitenaardse wezen is toch een zeer imposant personage. Deze is mooi vormgegeven met behulp van make-up effecten en computeranimaties. Natuurlijk zijn deze iets gedateerd, maar we mogen niet vergeten dat de film bijna twintig jaar oud is. En zelfs na al die jaren is Donaldson’s creatie een van de vermakelijkste Sci-Fi/thrillers die ik ken.