South Park: Bigger, Longer & Uncut

South Park: Bigger, Longer & Uncut (1999) recensie

De Canadese televisiesterren Terrence & Phillip hebben een film gemaakt tot groot genoegen van hun 10-jarige fans Stan, Kyle, Kenny en Eric. Maar de film leidt tot een enorme ophef in het bergstadje South Park als de jongetjes het grove taalgebruik uit de film overnemen. Voor Kyle’s moeder is de maat vol en samen met de andere ouders in South Park bedenkt ze een plan om de Canadese filmsterren gevangen te nemen en te executeren. Maar die actie leidt tot een hevige oorlog tussen de twee buurlanden. Aan de vier vriendjes de taak om hun idolen te bevrijden en de oorlog te stoppen.

De immens populaire animatieserie South Park werd in 1997 voor het eerst uitgezonden op de Nederlandse televisie en inmiddels zijn er al vijftien seizoenen verschenen. Het is het bewijs dat de serie enorm populair is bij tieners en oudere, want deze is allerminst geschikt voor de kleintjes. Het zijn niet de matige en kleurrijke animaties, maar het grove taalgebruik, geweld en zwarte humor dat de hoofdrollen opeisen in de door Trey Parker en Matt Stone bedachte show.

Satirische grappen over de Amerikaanse samenleving, beroemdheden en politici worden door de bedenkers niet geschuwd en ook actuele nieuwsonderwerpen dienen vaak als inspiratiebron voor de surrealistische verhaaltjes over de vier vriendjes. Twee jaar na de eerste aflevering verscheen de film. In de ruim tachtig minuten durende animatiefilm zien we hoe een onschuldige film vol met flauwe humor en matige animaties voor enorm veel ophef zorgt in de kleine gemeenschap in Colorado. De grote grap is natuurlijk dat de film dezelfde eigenschappen kent en voor veel controverse zorgt. Het is een beetje zelfspot wat de bedenkers toevoegen en ik ben daar wel van gecharmeerd.

Maar tachtig minuten vullen met alleen maar satire en vuilbekkerij is misschien iets teveel gevraagd en wellicht heeft men ondanks dat de film een succes bleek te zijn besloten om vooral te focussen op de serie. Ik moet ook eerlijk bekennen dat de grappen in de afleveringen vele malen krachtiger zijn. En dat de heren een overduidelijke voorkeur voor musicals hebben moge duidelijk zijn, want in South Park: Bigger Longer & Uncut wordt het ene na het andere musicalnummer door één van de kleurrijke karakters opgevoerd terwijl daar normaliter in de korte episodes nauwelijks plaats voor is. Het is niet storend te noemen, maar het is niet waar je op zit te wachten. De kracht zit in de grove humor waarin filmsterren, politici, religie en bevolkingsgroepen door het slijk worden gehaald en dat is naar mijn mening iets te weinig aanwezig. Niettemin heb ik mij opnieuw prima vermaakt met deze vermakelijke animatiefilm voor volwassenen.