Son of a Gun

Son of a Gun (2014) recensie

Julius Avery schreef voor zijn regiedebuut Son of a Gun een aantal korte films die hij ook regisseerde. Het verhaal van Son of a Gun draait om de beruchte Australische bankovervaller Brendan Lynch, een rol die prima wordt gespeeld door Ewan McGregor. Lynch ontfermt zich in de gevangenis over de jonge delinquent JR die al gauw het doelwit wordt van een groep medegevangenen. Lynch zorgt ervoor dat hij uit de problemen blijft, maar voor niets gaat de zon op. Als JR op vrije voeten is moet hij in opdracht van Lynch’ oude werkgever Sam de crimineel en zijn handlangers uit de gevangenis bevrijden.

Brendan Kerkvliet speelt de rol van JR prima. Nadat hij Brendan en zijn handlangers heeft geholpen om uit de gevangenis te ontsnappen, heeft Sam een nieuwe klus voor de misdadigers die staan te popelen om weer aan de slag te gaan. Jacek Koman speelt de rol van de leider van de Australische misdaadorganisatie prima ondanks dat hij maar weinig schermtijd krijgt toebedeeld. Daarentegen speelt Alicia Vikander, die eerder dit jaar enorm imponeerde met haar rol in Ex_Machina, de rol van de beeldschone Tasha uitstekend.

Tasha is een jongedame die op een verblijfsvergunning hoopt. Zij helpt Sam met allerlei klusjes, maar als zij als een blok valt voor de ietwat onzekere crimineel in wording JR, is zij niet langer meer zeker van een plekje binnen de organisatie van de illegale goudhandelaar. Ook Brendan en JR lopen gevaar als de jaloerse Sam een ingenieus plan bedenkt om zijn trouwe werknemers erin te luizen. Maar de slimme crimineel en zijn protegé laten zich niet eenvoudig in de luren leggen en zij besluiten dan ook om Sam een koekje van eigen deeg te geven.

Son of a Gun is een vermakelijke misdaad/thriller die op sommige momenten de vaart verliest, maar dit compenseert door veel aandacht te vestigen op de onderlinge relaties van de uiteenlopende personages. Avery heeft veel aandacht voor de groeiende vriendschap tussen Brendan en JR terwijl ook JR’s liefdesrelatie met Tasha centraal staat. Met onderhoudende dialogen en overtuigend acteerwerk weet de debutant de interesse van de kijker vast te houden. En een aantal nagelbijtende scènes, zoals de spannende gevangenisuitbraak van Brendan en de zenuwslopende overval op de goudsmederij, zorgen voor enorm veel kijkplezier. Ik ben in ieder geval aangenaam verrast door deze film die naar mijn mening meer dan de moeite waard is om te zien.

Inmiddels is Son of a Gun verkrijgbaar op DVD en Blu-ray Disc en ik mocht met dank aan Dutch FilmWorks de Blu-ray Disc versie beoordelen. Het beeld met natuurlijke doch warme kleuren is van een uitstekende kwaliteit en staat in het formaat 2.35:1 op de schijf. Het geluid is voorzien van een DTS-HD 5.1 track die goed klinkt. Helaas is er geen bonusmateriaal aanwezig met uitzondering van een aantal trailers van films die Dutch FilmWorks binnenkort op de markt brengt.

Met dank aan Dutch FilmWorks voor het Blu-ray Disc recensie-exemplaar.

6 gedachten over “Son of a Gun (2014) recensie

1. Hier wilde ik zelfs nog heen in de bioscoop maar na 2 weken werd deze al uit de roulatie gehaald. Binnenkort maar eens op DVD een kans geven. Ewan McGregor kan ik altijd wel waarderen. Helemaal sinds Long Way Round en Long Way Down.