Snow White and the Huntsman (2012) recensie

Snow White and the HuntsmanNadat haar vader wordt vermoord door de kwaadaardige Ravenna (Charlize Theron), wordt Snow White (Kristen Stewart) opgesloten in het kasteel. Ravenna eist de troon op en haar duistere krachten hebben een negatief effect op het rijk en haar inwoners. Wanneer Snow White de leeftijd van achttien passeert, vormt zij een dreigement voor haar kwaadaardige stiefmoeder die vastberaden is om haar stiefdochter te vermoorden. Op miraculeuze wijze weet de beeldschone Snow White het kasteel te ontvluchten en zij smeed samen met haar bondgenoten een plan om de duivelse Ravenna van de troon te stoten en het rijk te heroveren.

Sprookjes dienen al jaren als inspiratiebron voor animatie- en familiefilms en in de afgelopen jaren proberen de filmmakers de luchtige verhaaltjes om te zetten in duistere films om een ouder publiek te kunnen vermaken. Na de geslaagde verfilming van Alice in Wonderland door regisseur Tim Burton en het ietwat teleurstellende Red Riding Hood, is het nu de beurt aan Sneeuwwitje om een complete metamorfose te ondergaan. Debutant Rupert Sanders kreeg de taak om met een budget van ongeveer 170 miljoen dollar een grimmige Snow White and the Huntsman aan het publiek te presenteren.

Naast een zoetsappige familiefilm met Julia Roberts en Lily Collins brengt men de ietwat grimmige filmversie van het sprookje in de bioscopen tot groot genoegen van het oudere publiek. Het debuut van Rupert Sanders is een vermakelijke avonturenfilm waarin bloed en geweld niet worden geschuwd. Snow White laat zich van een compleet andere kant zien dat wel ten koste gaat van het traditionele verhaal. Niettemin zorgt de film van begin tot eind voor amusement van topniveau.

Charlize Theron is perfect gecast om de rol van Ravenna voor haar rekening te nemen en de Zuid-Afrikaanse actrice bewijst opnieuw een angstaanjagende schurk te kunnen spelen. Met een doordringende blik en overtuigend spel jaagt ze haar tegenstanders en het publiek de stuipen op het lijf. Haar goede performance eist de hoofdrol op in Snow White and the Huntsman dat enigszins nadelig is voor hoofdrolspeelster Kristen Stewart. De Twilight-ster mag de titelrol voor haar rekening nemen en als dame in nood weet ze opnieuw te overtuigen. Maar haar spel is niet foutloos en dat komt op sommige momenten pijnlijk naar voren.

Gelukkig maakt tegenspeler Chris Hemsworth, die de magische hamer van Thor even inruilt voor de botte bijl van de jager, een hoop goed. Zijn spel is prima te noemen. Er is overduidelijk chemie tussen de karakters aanwezig en dat komt de kwaliteit van de film alleen maar ten goede. De uitblinkers zijn naar mijn mening de acteurs Ian McShane, Bob Hoskins, Brian Gleeson, Ray Winstone, Toby Jones, Eddie Marsan en Nick Frost die met behulp van de nodige make-up-effecten en computeranimaties zijn omgetoverd tot de dwergen die Snow White en de jager helpen in hun strijd tegen Ravenna. Zij zorgen eveneens voor een aantal komische fragmenten.

Maar Snow White and the Huntsman bevat meerdere pluspunten. Daaronder de bijpassende en opzwepende soundtrack van componist James Newton Howard, de prachtige decors en kostuums en de overtuigende VFX. Het traditionele en ietwat romantische sprookje is omgetoverd tot een gewelddadig schouwspel waarin de romantiek plaats heeft moeten maken voor bloedige zwaardgevechten en demonische karakters. Naar mijn mening is deze metamorfose meer dan geslaagd en Sanders bewijst een verdienstelijke regisseur te zijn. De schoonheidsfoutjes neem ik dan ook graag voor lief en het geeft ook de ruimte voor verbeteringen in het tweede deel dat inmiddels op de planning staat en ook meer dan welkom is.