Snoopy and Charlie Brown: The Peanuts Movie

Snoopy & Charlie Brown: The Peanuts Movie (2015) recensie

Als klein jongetje groeide ik op met de strips en animatiefilms van Snoopy; de dagdromende handgetekende Beagle van Charlie Brown. Toen ik in het begin van het jaar de eerste beelden zag van Snoopy en Charlie Brown: The Peanuts Movie, werd ik nieuwsgierig naar de door Steve Martino geregisseerde animatiefilm die door Blue Sky Studios werd gemaakt. Diezelfde studio was ook verantwoordelijk voor de vermakelijke animatiefilms Ice Age, Epic en Rio. Toch is Snoopy en Charlie Brown: The Peanuts Movie niet een soortgelijke computeranimatiefilm, want de makers wilden dichtbij de stijl van de originele Snoopy animaties blijven. En in mijn recensie lees je of ze daarin zijn geslaagd.

Het is de eerste Snoopy-film sinds het overlijden van bedenker en striptekenaar Charles M. Schulz en voor de ambitieuze filmmakers lag de lat dan ook hoog om van Snoopy en Charlie Brown: The Peanuts Movie een film te maken die zowel een hommage is aan de klassieke Snoopy strips als een mogelijkheid is om de nieuwe generatie kennis te laten maken met de klunzige Charlie Brown, zijn beste vriend Linus, de deftige Lucy en natuurlijk Charlie’s trouwe kameraadje Snoopy. Ondanks dat de uiteenlopende en kleurrijke personages met behulp van de computer op het scherm zijn getoverd, zijn deze in de ouderwetse en herkenbare stijl geanimeerd. Iets waar een liefhebber zoals ik erg vrolijk van word, want deze stijl roept fijne herinneringen op.

Snoopy heeft dan ook nog steeds geen stem en zijn gedachten en acties worden grotendeels duidelijk gemaakt met de welbekende tekstballonnetjes die zo nu en dan in het beeld verschijnen. En natuurlijk neemt de eigenzinnige Beagle het in zijn dagdromen het weer op tegen zijn aartsrivaal The Red Baron terwijl hij al vliegend op zijn hondenhok de beeldschone Fifi probeert te beschermen. Dit avontuur loopt als een rode draad door de film die grotendeels in het teken staat van Charlie Brown en zijn pogingen om indruk te maken op een nieuw klasgenootje. Hij doet er alles aan om de aandacht van het meisje met rode haren te krijgen, maar zijn pogingen mislukken hopeloos. Maar zoals altijd laat Charlie zich niet zo snel uit het veld slaan.

Snoopy en Charlie Brown: The Peanuts Movie is vooral een simpele kinderfilm die voor jong en oud geschikt is. Ondanks dat ben ik wel van mening dat de film alleen leuk is voor de kids en voor de liefhebbers die in hun jonge jaren zijn opgegroeid met Peanuts. Ik heb mij in ieder geval prima vermaakt met deze animatiefilm die ook niet zo lang duurt en ook lekker wegkijkt. De computeranimaties zijn uitstekend te noemen en ik vind het een enorm pluspunt dat men dichtbij de originele animaties van de strips en films zijn gebleven. Dat zorgt voor een heerlijk herkenbaar gevoel ondanks dat de filmmakers op een gepaste wijze een nieuwe stijl met de oude stijl combineren. Kortom, een leuke film die je zeker even mee moet pakken in deze Kerstvakantie.

[usr 3.5 size=20]

2 gedachten over “Snoopy & Charlie Brown: The Peanuts Movie (2015) recensie