Sleepy Hollow (1999) recensie

Sleepy HollowAgent Ichabod Crane (Johnny Depp) verlaat New York om in het plaatsje Sleepy Hollow een reeks van moorden te onderzoeken. Maar als hij daar aankomt, komt hij al gauw tot de ontdekking dat de bewoners erin geloven dat het geen man van vlees en bloed is, maar de herrezen onthoofde ruiter die in de grimmige nachten ontwaakt en lukraak mensen onthoofd. Het is aan de kleinmoedige agent de taak om dit mysterie te ontrafelen.

De ietwat komische horrorfilm Sleepy Hollow is losjes gebaseerd op een oude folklore die in het begin van de negentiende eeuw werd geschreven door Washington Irving. Het script voor de vijfde verfilming werd verrijkt met bloedige en gewelddadige scènes terwijl de achtergronden van een aantal karakters werden gewijzigd. In het origineel is Ichabod Crane geen agent, maar een schoolmeester die op een avond bij toeval wordt geconfronteerd met de onthoofde ruiter, die in de moderne versie zijn onthoofding niet te wijten heeft aan een verdwaalde kanonskogel. Het zijn minimale wijzigingen die niet als storend worden ervaren.

Het is vooral te danken aan de visie van regisseur Tim Burton dat Sleepy Hollow een zeer aantrekkelijke horrorfilm is geworden. Zijn herkenbare stijl en handelsmerken geven de film een bepaalde sfeer die uitstekend bij het verhaal past. Maar ook het goede acteerwerk van hoofdrolspelers Johnny Depp als de neurotische Ichabod Crane en Christina Ricci als de beeldschone Katrina Van Tassel, zorgen voor het succes van deze uitstekende boekverfilming. Overigens is er ook een leuke doch zwijgzame rol voor Christopher Walken die de rol van de moordlustige ruiter voor zijn rekening neemt.

Sleepy Hollow bevat naast al dat bloed en geweld ook heel veel humor. Het zijn de satirische grappen van de dorpsbewoners en Ichabod’s onwennige gedrag als moordonderzoeker, die van de door Burton geregisseerde film een soort zwarte komedie maken. In ieder geval zal deze mix van horror en humor een vermakelijke filmavond garanderen. Ik heb mij weer prima vermaakt met deze sfeervolle en duistere rolprent hoewel ik deze al meerdere malen heb gezien.