Sister Act

Sister Act (1992) recensie

Het aanbod in DVD’s en Blu-ray Discs is tegenwoordig enorm en er is bijna geen film en serie meer die je niet op een fysieke schijf kunt kopen. Toch komt het voor dat ik de iets oudere films waarmee ik opgroeide niet kan vinden. Ook in het geval van Sister Act eindigde elke zoektocht in een teleurstelling, want ik wilde deze muzikale komedie graag aan de collectie toevoegen. Ik heb goede herinneringen aan deze film, omdat ik deze namelijk als klein jongetje samen met mijn moeder keek en zij wist van een ieder filmmomentje een feest te maken! En na een lange zoektocht kwam ik in de afgelopen week de DVD tegen bij Bol.com en ik heb dan ook geen moment getwijfeld om deze direct te bestellen!

Sister Act van Dirty Dancing-regisseur Emile Ardolino gaat over Las Vegas-zangeres Deloris (Whoopi Goldberg) die nadat zij getuige is van een moord onderduikt bij het klooster. Ze heeft de grootste moeite om zich aan te passen tot grote ergernis van Moeder Overste (Maggie Smith). Desalniettemin heeft zij de perfecte klus voor Deloris als zij haar opdraagt om deel te nemen aan het koor van het klooster. Met enige tegenzin neemt de voormalige entertainer plaats in het koor, maar het heeft niet veel tijd nodig totdat zij de leiding neemt en het koor nieuw leven inblaast. Deloris weet zelfs van een groep matig zingende nonnen een groep enthousiaste entertainers te maken die zowel het convent als de kerkgangers verrast en inspireert.

In een heerlijke feelgood komedie als deze draait het natuurlijk om de grappige momenten die dan ook in overvloed aanwezig zijn. Het is vooral Whoopi Goldberg die het uitstekend doet als de grappige Deloris terwijl ook Maggie Smith voor leuke momenten zorgt als de getergde Moeder Overste en Harvey Keitel als de moordlustige maffiabaas, die continu in de clinch ligt met zijn niet al te snuggere loopjongens, zo nu en dan voor een glimlach op het gezicht zorgt. Daarnaast bevat de vlotte film veel muzikale hoogtepunten waarin de nonnen onder leiding van Deloris de show stelen. En zelfs na ruim twintig jaar kan ik nog steeds enorm genieten van deze film en ik ben dan ook blij dat ik deze eindelijk aan de collectie heb kunnen toevoegen.