Sint

Sint (2010) recensie

SintDick Maas is misschien wel dé expert op het gebied van de Nederlandse horrorfilm. Want de filmmaker uit Heemstede heeft in zijn loopbaan sterke Nederhorros gecreëerd. Zoals de sterke horrorfilms Amsterdamned en De Lift en recentelijk Prooi. In 2010 vond Dick Maas het wel tijd worden om een Nederlandse traditie te gebruiken voor een horrorfilm. En zo werd kindervriend Sinterklaas opeens een moordlustige moordenaar, die op vijf december geen cadeautjes in de schoen stopt, maar met zijn staf lukraak onschuldige mensen onthoofd.

Samenvatting van het verhaal – Het is vijf december en het heerlijk avondje is gekomen. Terwijl de inwoners van Amsterdam zich opmaken voor pakjesavond, heerst er onrust in de hoofdstad. Als een leger van maniakale zwarte pieten onder leiding van de maniakale Niklas (Huub Stapel) onschuldige kinderen en tieners van het leven beroven. De bloeddorstige en ernstig verminkte bisschop raast op zijn schimmel over de daken van de binnenstad terwijl de politie hem op de hielen zit, Ze proberen met man en macht een einde te maken aan de afschuwelijke slachtpartijen, maar Niklas en zijn pieten laten zich niet in het nauw drijven. Pakjesavond zal na deze avond nooit meer hetzelfde zijn.

Recensie – In de Verenigde Staten zijn er al tientallen films gemaakt over een bloeddorstige Kerstman of zijn duivelse elfjes, maar Sinterklaas was nog niet eerder het doelwit van de regisseur om omgetoverd te worden tot een krankzinnige seriemoordenaar. Daar heeft Dick Maas met zijn horrorfilm Sint verandering in gebracht hoewel het de filmmaker niet in dank is afgenomen. Dat tientallen gezinnen de bioscoop bezochten om naar een Sinterklaas-film te kijken liep dan ook uit in een flinke teleurstelling en er ontstond een zee aan kritiek aan het adres van de filmmaker. Die zowel door collega’s als critici door het slijk werd gehaald.

Maar Sint is een film, die je met een korreltje zout moet nemen. Maas probeert toch op een grappige manier de goedheiligman in een ander daglicht te zetten en het is ergens wel grappig dat de Sint en zijn helpers dood en verderf zaaien in plaats van met snoepgoed strooien. Desalniettemin is het wel een feit dat op het gebied van het acteerwerk en het verhaal het allemaal niet heel bijzonder is. Des te meer zorgen de mooie special effects en make-up effecten voor enorm veel kijkplezier. Terwijl routinier Huub Stapel helemaal in zijn element lijkt te zijn als de ernstige misvormde Niklas.

3