Sint (2010) recensie

SintHet is 5 december. Het heerlijk avondje is gekomen en terwijl honderden inwoners van Amsterdam zich opmaken voor pakjesavond, heerst er een grauwe stemming in de Nederlandse hoofdstad als een leger van maniakale zwarte pieten onder leiding van de duivelse Niklas (Huub Stapel), onschuldige kinderen en tieners van het leven berooft. De bloeddorstige en ernstig verbrandde bisschop raast op zijn schimmel over de daken van de Amsterdamse binnenstad terwijl de politie hem op de hielen zit. Ze proberen met man en macht een einde te maken aan de afschuwelijke slachtpartijen, maar Niklas en zijn pieten zijn allesbehalve te stoppen. Pakjesavond zal nooit meer hetzelfde zijn.

In deze lugubere horrorfilm laat de Nederlandse filmmaker Dick Maas een duivelse kant zien van de goede Sint, die deze keer niet met pepernoten en snoepgoed strooit, maar met zijn staf lukraak kinderen en tieners onthoofd. Het is een bijzonder concept waarbij de regisseur de schattige kindervriend omtovert in een meedogenloze kindermoordenaar die ernstig verbrand is. Veel Nederlanders waren zeer ontstemd over dit feit, maar in de Verenigde Staten zijn er al tientallen horrorfilms gefabriceerd waarin een duivelse Kerstman of zijn krankzinnige helpers een hoofdrol opeisen. Je moet het ook een beetje met een korreltje zout nemen en de humor ervan inzien. Iets wat mij uitstekend lukt en om die reden is Sint voor mij een geslaagde en vermakelijke film.

Score: 6,0