Sin City: A Dame To Kill For

Sin City: A Dame to Kill For (2014) Blu-ray Disc recensie

Ik moest er eventjes op wachten, maar dit jaar is het eindelijk zover. De briljante comicverfilming Sin City krijgt zijn langverwachte vervolg en ik kon niet wachten om naar de bioscoop te gaan en te genieten van de door Robert Rodriguez geregisseerde film. De From Dusk Till Dawn-regisseur slaat opnieuw de handen ineen met bedenker Frank Miller om het publiek een vermakelijke en over de top actiefilm voor te schotelen. Bekende karakters keren eveneens terug in het vervolg dat maar liefst negen jaar op zich liet wachten. En natuurlijk is er de grote vraag of het lange wachten wordt beloond.

Een van die bekende karakters is de sexy stripdanseres Nancy, een rol die opnieuw wordt gespeeld door Jessica Alba. Maar zij is niet de enige die terugkeert in het universum dat door Miller werd bedacht. Mickey Rourke keert terug als de meedogenloze Marv, Rosario Dawson speelt opnieuw de rol van de sexy, maar dodelijke Gail en Bruce Willis vervult een bijrol als John Hartigan. De acteerprestaties zijn van een goed niveau hoewel de acteurs relatief weinig schermtijd krijgen om zich van hun beste kant te laten zien. In het vervolg is er veel meer aandacht besteed aan de nieuwe personages.

De film draait grotendeels om het verhaal rondom het personage Ava dat op voortreffelijke wijze wordt gespeeld door Eva Green. Ava is een dwangmatige leugenaar die iedereen voor haar karretje spant om er zelf beter van te worden. Ze schakelt de hulp in van haar ex-vriend Dwight, een rol die uitstekend wordt gespeeld door Josh Brolin, als ze zich wilt ontdoen van haar echtgenoot en haar minnaar. Hoewel Dwight valt voor de charmes van de geniepige Ava, ontdekt hij al snel dat hij misbruikt wordt. En dat vraagt natuurlijk om een wraakactie waarbij het bloed rijkelijk vloeit en de ledematen in een rond vliegen.

De film is in de sfeer van de grafische romans opgebouwd en dat zorgt voor een levend stripboek waarin uiteenlopende karakters een hoofdrol vertolken. In tegenstelling tot zijn voorganger richt Sin City: A Dame To Kill For zich vooral op een verhaal en dat zorgt wel voor een kleine teleurstelling. Voor mijn gevoel zijn veel karakters zoals dat van Joseph Gordon-Levitt, maar ook dat van Ray Liotta te weinig aan bod gekomen. In het eerste deel liepen de verhaallijnen door elkaar heen en was de film opgebouwd in segmenten. Dat is nu veel minder het geval en dat ontkracht wel een beetje de Sin City stijl. Desalniettemin is de film uiterst vermakelijk en is er genoeg te beleven in Rodriguez’s creatie. Maar dat neemt niet weg dat het langverwachte vervolg niet aan mijn torenhoge verwachtingen voldoet.

Sin City: A Dame To Kill For is vanaf nu verkrijgbaar op DVD en Blu-ray Disc en ik mocht van filmmaatschappij Splendid Film Benelux de Blu-ray Disc uitvoering beoordelen. Het eerste wat mij opvalt is dat deze maatschappij ervoor kiest om de Blu-ray Disc te voorzien van zowel de 3D als de 2D versie van de film en ik vind dat een groot pluspunt. Je hoeft geen speciale uitvoering te kopen om ook te kunnen genieten van de magnifieke 3D effecten. De liefhebbers van deze technologie zullen dan ook volop genieten van deze uitvoering. De kwaliteit van het beeld is uitstekend te noemen. Dat geldt ook voor de 2D versie die de schijf bevat. De DTS-HD 5.1 track klinkt geweldig en deze soundtrack zorgt voor het nodige geweld dat door de luidsprekers de huiskamer binnen dendert. Om het feest compleet te maken bevat de schijf interessant bonusmateriaal, zoals interviews met de cast en crew, een kijkje achter de schermen, documentaires over de stunts en de make-up effecten en een featurette genaamd Sin City 2 in 15 minutes. Kortom, een mooie uitgave van een geweldige comicverfilming.

Met dank aan Splendid Film Benelux voor het Blu-ray recensie-exemplaar.

0 gedachten over “Sin City: A Dame to Kill For (2014) Blu-ray Disc recensie