Side Effects (2013) recensie

Side EffectsDe depressieve Emily Taylor (Rooney Mara) krijgt na haar zelfmoordpoging hulp van de sympathieke psychiater Jon Banks (Jude Law). Terwijl Jon steeds meer werk aanneemt om zijn gezin te kunnen onderhouden, schrijft hij Emily een experimenteel medicijn voor dat haar symptomen moet bestrijden. Maar door een vervelende bijwerking van de pil zorgt zijn behandeling voor een traumatisch incident. Emily brengt zonder zich daar bewust van te zijn haar man om het leven en zowel haar leven als dat van haar psychiater wordt in één klap op zijn kop gezet. Jon is vastbesloten om zijn beslissingen in deze zaak te rechtvaardigen en tijdens zijn onderzoek doet hij een afschuwelijke ontdekking over zijn patiënte en haar duistere verleden.

Als liefhebber van de films van regisseur Steven Soderbergh was ik enorm nieuwsgierig naar Side Effects. De trailer was veelbelovend en na zijn dramatisch slechte actiefilm Haywire en de luchtige drama/komedie Magic Mike heeft hij wel het één en het ander goed te maken. Ik was wel weer toe aan een intelligente film zoals Ocean’s Eleven, Solaris en de meest recente drama/thriller Contagion. Gelukkig is Side Effects Soderbergh als vanouds tot groot genoegen van deze fan.

Het verhaal steekt enorm goed in elkaar en door verschillende plotwendingen en de goed opgebouwde spanning weet hij de interesse van de kijker vast te houden. Een beetje oplettende bezoeker heeft al snel in de gaten hoe de vork in de steel zit, maar dat mag de pret zeker niet drukken. Door zijn manier van filmen en het spelen met verschillende technieken en camerahoeken weet hij een bijzondere filmervaring te creëren en dat is waar je op hoopt na het zien van de trailer. In dat opzicht worden alle hoge verwachtingen waargemaakt.

Maar dat Side Effects een zeer geslaagde psychologische thriller is, is grotendeels te danken aan het puike acteerwerk van Rooney Mara en haar tegenspeler Jude Law. Als de depressieve Emily overtuigt The Girl With The Dragon Tattoo-actrice van het begin tot het einde, maar ook haar Britse medespeler speelt op formidabele wijze de rol van de ietwat naïeve psychiater Jonathan Banks. De kleinere rollen die Channing Tatum en Catherine Zeta-Jones spelen zijn essentieel.