Shrek Forever After

Shrek Forever After (2010) recensie

Vroeger las ik als klein jochie met veel plezier het kinderboek Shrek en ook de animatiefilms over de groene ogre vind ik erg leuk. Toch kon ik vijf jaar geleden mezelf er niet toe zetten om naar de bioscoop te gaan voor het vierde en tevens laatste deel Shrek Forever After. Enerzijds kwam dat door het derde deel dat oké, maar niet bijzonder te noemen is. Maar ook omdat ik er simpelweg niet aan toekwam. In alle eerlijkheid moet ik bekennen dat de DVD van dit deel al een poosje in mijn kast stond en ik vond het dus hoog tijd worden om dit laatste deel een eerlijke kans te geven.

Shrek (Mike Myers) en Fiona (Cameron Diaz) leven nog lang en gelukkig, maar de dagelijkse sleur drijft de altijd chagrijnige ogre tot waanzin. Hij verlangt naar rust, een heerlijk modderbad zonder gestoord te worden en dat hij gevreesd is. Maar zijn vrouwlief, zijn drie koters en zijn goede vriend Donkey (Eddie Murphy) en zijn gezin gooien continu roet in de oogballensoep waar Shrek zo gek op is terwijl de voorbijgangers niet meer bang zijn voor de reusachtige moerasbewoner.

Wanneer de geniepige Repelsteeltje (Walt Dohrn) lucht krijgt van Shrek’s wens besluit hij om hem een aanbieding te doen zodat Shrek nog een keer kan genieten van zijn leventje voordat hij Fiona leerde kennen. Maar de kleine lettertjes in de overeenkomst zorgen ervoor dat Shrek in een alternatief universum belandt waarin Fiona een aanvoerder van het verzet tegen het heksenleger van de dictator Repelsteeltje is en Donkey een eenzame slaaf van het vervallen Koninkrijk is geworden. Aan Shrek de taak om het tij te doen keren en zijn fout om het contract te tekenen ongedaan te maken.

De voice acting is weer dik op orde. Mike Myers, Cameron Diaz en Eddie Murphy keren terug om de kleurrijke personages Shrek, Fiona en Donkey van de stemmen te voorzien terwijl ook Antonio Banders, Julie Andrews en John Cleese te horen zijn als Puss in Boots en het Koninklijk echtpaar. De animaties zien er weer prima uit terwijl het verhaal zowel humor als romantiek bevat. Shrek is dus een hele vermakelijke en sfeervolle animatiefilm geworden ondanks dat de film vol met herkenbare fragmenten zit en eigenlijk niets nieuws laat zien. Voor een vierde deel is de door Mike Mitchell geregisseerde film kwalitatief prima te noemen.

4 gedachten over “Shrek Forever After (2010) recensie