She’s Funny That Way (2014) DVD recensie

She's Funny That WayIk kan een leuke romkom wel waarderen en ik werd erg nieuwsgierig naar de door Peter Bogdanovich geregisseerde film toen ik de trailer zag. Owen Wilson en Imogen Poots spelen de hoofdrollen in deze romantische komedie waarin overspel, driehoeksverhoudingen en bedrog centraal staan. Maar ook de komische acteur Rhys Ifans en de Friends-actrice Jennifer Aniston hebben een groot aandeel in het verhaal. En waar de film over gaat en wat ik ervan vind, lees je in mijn recensie.

She’s Funny That Way draait om het toneelstuk van regisseur Arnold Albertson (Owen Wilson) die onder een valse naam prostituees op zijn hotelkamer uitnodigt. Terwijl hij in New York is om zich voor te bereiden op een nieuw toneelstuk, duikt hij opnieuw het bed in met callgirl Izzy (Imogen Poots) terwijl vrouwlief Delta (Kathryn Hahn) en zijn twee kinderen onderweg zijn. Dat is natuurlijk vragen om problemen, maar vreemd genoeg weet hij het goed te verbergen dat hij graag met andere vrouwen de lakens deelt. Totdat Izzy, die droomt van een carrière als actrice, opeens voor zijn neus staat tijdens een auditieronde voor zijn toneelstuk.

Zowel Arnold als Izzy weten zich geen houding te geven terwijl hoofdrolspeler Seth (Rhys Ifans), die tot over zijn oren verliefd is op Arnold’s vrouw en hoofdrolspeelster Delta, al snel in de gaten heeft hoe de vork in de steel zit. Arnold’s wereld vol met leugens lijkt langzaam maar zeker in elkaar te storten terwijl Jane (Jennifer Aniston), de ietwat neurotische vriendin van toneelstukschrijver Joshua (Will Forte), haar vriendje ervan verdenkt dat hij een oogje heeft op Izzy. En de callgirl die graag een actrice wil worden krijgt zelf te maken met een obsessieve klant die alles uit de kast trekt om Izzy’s aandacht te claimen.

In een uitzichtloze situatie, waarin de verhaallijnen en de personages hoe dan ook met elkaar zijn verbonden, lijkt een happy end voor deze romkom ver weg. Maar She’s Funny That Wat is allesbehalve een dramafilm hoor, want het is een luchtige en bovenal komische film die leuke scènes en verwijzingen naar de klassieke Hollywoodfilm bevat. Dat de connecties tussen de verschillende karakters en de toevallige ontmoetingen onrealistisch en misschien wel een tikkeltje vergezocht zijn, is een feit. Maar dat maakt het kijkplezier er niet minder om. En met een geweldige finale, waarin een filmmaker die naar eigen zeggen de grootste filmliefhebber ter wereld is nog even zijn opwachting maakt, is het haast onmogelijk om She’s Funny That Way met minder dan een ruime voldoende te beoordelen.

Dutch FilmWorks verzorgt de DVD release van de romkom van Peter Bogdanovich, die ook medeverantwoordelijk is voor het verhaal. Het is een nette release met goede beeld- en geluidskwaliteit hoewel ik het wel jammer vind dat het schijfje niet is voorzien van leuk bonusmateriaal. Op dat minpuntje na is de DVD, die voor een zeer aantrekkelijke prijs verkrijgbaar is, de moeite waard om aan te schaffen. Zeker als romkoms in de stijl van genregenoten, zoals Three To Tango en One Night at McCool’s, je ding is.

Met dank aan Dutch FilmWorks voor het DVD recensie-exemplaar.

3 thoughts to “She’s Funny That Way (2014) DVD recensie”