Sherlock Holmes: A Game of Shadows (2011) recensie

Sherlock Holmes: A Game of ShadowsDokter John Watson (Jude Law) staat op het punt om in het huwelijksbootje te stappen tot groot ongenoegen van zijn compagnon Sherlock Holmes (Robert Downey Jr.). De excentrieke privédetective is een bedreigende samenzwering op het spoor en hij zal zijn krachten met die van zijn assistent moeten bundelen om de zaak tot op de bodem uit te zoeken. Daarom probeert Holmes hem over te halen om nog een keer met hem op avontuur te gaan voordat hij zich definitief settelt. De mysterieuze en krankzinnige professor Moriarty (Jared Harris) beraamt een ingenieus plan om een wereldoorlog te ontketenen, maar niet als het aan Holmes en zijn goede vriend ligt. Met hulp uit onverwachte hoek gaan zij de strijd aan met deze gevaarlijke tegenstander die even briljant is als de eigenaardige speurder zelf.

De actie/komedie Sherlock Holmes: A Game of Shadows is het vervolg op de kaskraker uit 2009 waarin Robert Downey Jr. voor het eerst in de huid kroop van de Britse speurneus. Het is altijd maar weer de vraag of een vervolg het niveau van zijn voorganger kan evenaren, maar na ruim twee uur genieten van het topvermaak dat ik heb gezien is het mij wel duidelijk geworden dat de Britse filmmaker Guy Ritchie, die eerder succes had met de misdaadfilms Lock, Stock & Two Smoking Barrels en Snatch, opnieuw een uiterst vermakelijke film heeft gemaakt die zelfs op sommige momenten zijn voorganger overtreft.

Robert Downey Jr. keert evenals Jude Law terug om de hoofdrol op te eisen in het vervolg op Sherlock Holmes. Downey speelt op briljante wijze de ietwat eigenwijze speurneus Sherlock Holmes terwijl zijn tegenspeler voor de tweede keer in de huid kruipt van zijn trouwe assistent Watson. Er is een overduidelijke chemie tussen de twee acteurs aanwezig, wat de film meer dan ten goede komt en naar mijn mening grotendeels voor het succes zorgt. Het duo wordt in Sherlock Holmes: A Game Of Shadows bijgestaan door Madam Simza Heron, een rol die prima wordt ingevuld door Millennium-ster Noomi Rapace, die met haar overtuigende acteerwerk laat zien dat zij ook in een grote productie als deze uitstekend uit de verf komt.

Wie moest de rol van de schurk op zich nemen? Een vraag die bij zowel de regisseur als de producten voor grijze haren zorgden, want het was een pittige zoektocht naar de ideale acteur. Brad Pitt en Javier Bardem werden overwogen om in de huid van Sherlock Holmes’ tegenstander te kruipen, maar uiteindelijk koos men voor Jared Harris die zijn rol voortreffelijk speelt. Sommigen zullen de zoon van wijlen acteur Richard Harris herkennen uit The Curious Case of Benjamin Button waarin hij de memorabele bijrol van Captain Mike heeft gespeeld.

Guy Ritchie heeft een uitstekend oog voor detail en we zien dat ook terug in het tweede deel van Sherlock Holmes. De beelden van Londen uit de negentiende eeuw, maar ook de setting in het Franse berggebied en de sprankelende finale in Zwitserland worden prachtig in beeld gebracht. Het publiek mist niets van de actie, omdat de filmmaker ervoor kiest om veel fragmenten in slow motion weer te geven. Het is een trucje dat hij van zijn collega’s heeft afgekeken, maar het is absoluut geen storende factor ondanks dat deze scènes in groten getale aanwezig zijn. De special effects zijn dik in orde en de computeranimaties ogen enorm realistisch.

Sherlock Holmes: A Game of Shadows is een uitstekende combinatie van actie, spanning en humor. Het gekibbel tussen Holmes en zijn loyale assistent Watson zorgen voor hilarische taferelen, maar zij staan hun mannetje wanneer het erop aankomt en zij rekenen dan ook genadeloos af met het geboefte dat hen op de hielen zit. Tegenspelers uit het eerste deel zoals Mark Strong en Rachel McAdams (laatstgenoemde vertolkt nog wel een bijrolletje in dit deel) maken plaats voor nieuwe karakters die in de sequel door Noomi Rapace, Jared Harris en Stephen Fry worden gespeeld. Ritchie wijkt nauwelijks af van zijn formule dat het eerste deel zo succesvol maakte en dat zorgt uiteindelijk voor een goed eindresultaat. Zijn visie en vakmanschap in combinatie met het sterke acteerwerk en de passende soundtrack van componist Hans Zimmer zorgen voor het succes van dit tweede deel dat met gemak zijn voorganger evenaart. Het smaakt in ieder geval naar meer en het is dan ook te hopen dat we binnen twee jaar het derde deel in deze vermakelijke filmreeks mogen verwachten.