Seventh Son

Seventh Son (2015) recensie

Een middeleeuwse setting waar vuurspuwende draken, machtige tovenaars en gevaarlijke heksen de strijd met elkaar aangaan. Het is iets wat de kijker al eerder heeft gezien, maar in de regel zijn deze films vermakelijk. Seventh Son van de Russische filmmaker Sergei Bodrov is hier geen uitzondering op ondanks dat de fantasyfilm niet foutloos is. Het is ook de hereniging van acteurs Jeff Bridges en Julianne Moore die de hoofdrollen spelen en eerder samen te zien waren in de zwarte komedie The Big Lebowski.

Bridges speelt de rol van de spookjager Gregory die zijn dagen vult met het jagen op heksen en andere gevaarlijke wezens. Maar de zevende zoon van de zevende zoon wordt een dagje ouder en daarom is hij driftig op zoek naar zijn opvolger. De boer Tom Ward (Ben Barnes) is eveneens de zevende zoon van de zevende zoon en hij is de uitverkorene die in de voetsporen van Gregory moet treden. Hij gaat in opleiding bij de ervaren spookjager, maar er is weinig tijd om de kneepjes van het vak te leren als de gevaarlijke heks Malkin (Julianne Moore) ontsnapt en zij samen met haar onderdanen een plan smeedt om Gregory en zijn leerling te vermoorden.

Seventh Son is een mix van redelijke CGI-animaties, matige dialogen en een handjevol actiescènes. Men lijkt wanhopig te proberen om de film diepgang te geven, maar daar slagen zij niet in. De dialogen komen geforceerd over ondanks dat Jeff Bridges het wel redelijk doet als Master Gregory en een functie als de komische noot vervult. Julianne Moore, Ben Barnes en Ex-Machina-actrice Alicia Vikander overtuigen helaas niet en dat is jammer.

Ook op het gebied van CGI-animaties stelt de film soms iets teleur. Het is overduidelijk dat de uiteenlopende wezens waar Seventh Son vol mee zit met behulp van de computer op het beeld zijn getoverd. Daarnaast vind ik het jammer dat de balans tussen de ietwat saaie momenten en de spectaculaire vechtscènes niet helemaal op orde is. Maar als Master Gregory en zijn leerling in een gevecht verwikkeld raken is het wel volop genieten. Jammer dat deze scènes slechts op een hand zijn te tellen.

Seventh Son is dus een net niet filmpje. Vermakelijk genoeg om een keertje mee te pakken, maar geen topper die iedereen kan bekoren. Hoewel ik wel van mening ben dat de liefhebbers van films zoals Dragonheart, Ironclad en Eragon een hoop plezier zullen beleven aan de door Bodrov geregisseerde film.

Op de Blu-ray versie, die ik met dank aan Universal Pictures Benelux mocht beoordelen, heb ik niets aan te merken. Het beeld ziet er goed uit ondanks dat er wel een soort waas over het beeld hangt. Dit is opzettelijk gedaan en dat heeft niets te maken met de technische uitwerking van de schijf. Het geluid klinkt prima! De krachtige 7.1 DTS-HD MA track bevat een mooi laag terwijl de hoge tonen en de dialogen duidelijk en helder zijn. Natuurlijk bevat het schijfje ook bonusmaterialen zoals verwijderde en aangepaste scènes, een alternatief einde, een uitgebreide making of en de documentaire The Legend and Lore of the Seventh Son. De extra’s worden gecompleteerd door een fotogalerij van de visuele effecten. Voor de liefhebber wordt de schijf geleverd met een Ultraviolet code waarmee je de film kunt downloaden.

[usr 2.0 size=20]

Met dank aan Universal Pictures Benelux voor het ter beschikking stellen van de Blu-ray Disc.

5 gedachten over “Seventh Son (2015) recensie