Senna (2010) recensie

SennaDe documentaire die de Britse filmmaker Asif Kapadia regisseerde  en daarmee direct zijn debuut maakte als documentairemaker, is een verslag over de tien jaar dat Ayrton Senna actief was in het bijzondere wereldje van de autosport en Formule 1. We zien hoe de goedlachse Braziliaan de competitie domineert, met de wedstrijdleiding de strijd aangaat om de veiligheid van coureurs te garanderen en hoe hij zich distantieert van het smerige politieke spel dat achter de schermen plaatsvindt. Daarnaast krijgen we een korte inzage in zijn privéleven en wordt zijn rivaliteit met coureur en wereldkampioen Alain Prost breed uitgemeten.

De meeste documentaires laat ik aan mij voorbij gaan en ik heb daar geen specifieke reden voor. Maar het promotiefilmpje, dat voor Senna werd vertoond tijdens de reclameblokken van de laatste Formule 1-race van het afgelopen seizoen, maakte mij enorm nieuwsgierig naar het verslag over de turbulente carrière en de tragische dood van de legendarische Formule 1-coureur Ayrton Senna.

Kapadia’s aanpak is uitstekend. In plaats van saaie monologen van nabestaanden en oud collega’s die voor de camera terugblikken op het leven van de racer, gebruikt de debutant originele archiefbeelden en privé opnamen om het imponerende verhaal te vertellen. Voice overs worden niet gebruikt en sommige fragmenten worden versterkt met ingesproken dialogen van de zus van Ayrton Senna en zijn goede vriend Sid Watkins. Daarnaast komt de overleden coureur zelf enorm veel aan het woord, omdat de regisseur veel archiefbeelden van Senna in zijn creatie monteert.

Het privéleven van Senna komt nauwelijks aan bod in de bijna twee uur durende documentaire. Op een enkel privé interview na draait het allemaal om de memorabele races en Senna’s roekeloze rijgedrag op het asfalt. De stunt die hij uithaalt in Japan om zijn directe concurrent Alain Prost de kans op de wereldtitel af te nemen komt ook uitgebreid aan bod evenals zijn felle kritiek op zijn sportgenoten en wedstrijdorganisatoren. De carrière van de McLaren bestuurder had zijn ups en downs, maar was bovenal legendarisch door de vele overwinningen die hij haalde en de bijzondere manoeuvres die hij op het circuit uitvoerde.

En de documentaire wordt afgesloten met de beelden van zijn fatale ongeluk op het circuit Imola in 1994, de dappere reddingspogingen van racebegeleiders en hulpverleners en het trieste afscheid van een geweldige en sympathieke sportman. Na zijn dood werden de veiligheidsregels in de Formule 1 aangepakt (Senna’s goede vriend Sid Watkins heeft hierin een belangrijke rol gespeeld) en sindsdien heeft er geen fataal ongeluk meer plaatsgevonden. De drievoudige wereldkampioen Formule 1 werd slechts 34 jaar oud.

Ook als je geen affiniteit hebt met de sport is de documentaire Senna absoluut de moeite waard. Kapadia creëert een imponerend en fascinerend verslag over een legendarische sportheld die uitgroeide tot een icoon. Kennis over de sport en Formule 1 is niet noodzakelijk, maar het helpt je wel om bepaalde fragmenten beter te begrijpen. Voor de liefhebber van de sport is het verplicht om deze documentaire te gaan zien en dat is ook de reden geweest dat ik deze een kans heb gegeven. Ik ben blij dat ik dit heb gedaan, want dit indrukwekkende verhaal mag je naar mijn mening absoluut niet missen.

• Documentaire