Se7en (1995) recensie

Se7enEr zijn maar weinig films die mij een vervelend gevoel bezorgen, maar regisseur David Fincher kreeg dat voor elkaar met de indrukwekkende thriller Se7en. Het duistere karakter van de film en de voelbare spanning zorgden regelmatig voor het kippenvel op mijn armen. Dat is niet alleen te danken aan het goede werk van deze geweldige regisseur, waar ik dan ook een groot fan van ben, maar ook aan het fantastische spel van acteurs Morgan Freeman en Brad Pitt.

Pitt kruipt in de huid van de onervaren moordrechercheur David Mills, die na zijn overplaatsing moet samenwerken met routinier William Somerset (Morgan Freeman) terwijl hij samen met zijn vrouw Stacy (Gwyneth Paltrow) probeert te wennen aan de nieuwe stad. Somerset heeft nog maar zeven dagen te gaan tot zijn pensioen, maar een gruwelijke plaats delict met een aanwijzing dat dit nog maar het begin is, zorgt ervoor dat de ervaren politieagent aanblijft om samen met de opvliegerige Mills de zaak te onderzoeken. Al gauw komen zij tot de ontdekking dat zij te maken hebben met een superintelligente seriemoordenaar die zijn slachtoffers in het kader van de zeven doodzonden om het leven brengt. De tijd tikt door terwijl de rechercheurs machteloos staan om de dader in de kraag te vatten.

Se7en fascineert en choqueert. Terwijl je meeleeft met de machteloze rechercheurs brengt Fincher de afgrijselijke moordscènes expliciet in beeld. De donkere scènes en de naargeestige soundtrack versterken de duistere sfeer van deze indrukwekkende film, die ook na afloop nog even door je hoofd blijft spoken. Het slot, waarin House of Cards-ster Kevin Spacey alle aandacht opeist als de maniakale, maar uiterst intelligente seriemoordenaar John Doe, is onvoorstelbaar goed en tegelijkertijd huiveringwekkend.

Het verhaal bewijst eens des te meer dat er een gevaarlijk en labiel individu, zoals John Doe in deze film, misschien wel in je nabije omgeving leeft. Sociaal vaardig en iemand die zijn steentje bijdraagt aan de maatschappij, maar niets meer dan een roofdier op een missie is. Iedereen kan het slachtoffer zijn. Dat maakt de film, naast het feit dat het verhaal briljant in elkaar steekt en de acteerprestaties geweldig zijn, angstaanjagend. Naar mijn mening is deze dan ook een ongeëvenaarde topper in het genre.

4 thoughts to “Se7en (1995) recensie”