Scrooged (1988) recensie

ScroogedNiet iedereen is vrolijk, vriendelijk en gul met de feestdagen. Ook de ambitieuze televisiezender directeur Frank Cross (Bill Murray) lapt de ongeschreven regels van het Kerstfeest aan zijn laars. Hij maakt zijn personeel het leven zuur, stuurt één van zijn beste medewerkers op Kerstavond de laan uit en hij geeft geen geld uit aan cadeaus voor zijn hardwerkende collega’s en familieleden. Frank Cross is een arrogante kwast die alleen maar geeft om zijn carrière en het maken van winst. Maar daar komt snel verandering in als de pompeuze zakenman bezoek krijgt van drie geesten.

Komiek Bill Murray is geknipt voor de rol van Frank Cross en hij speelt de rol dan ook voortreffelijk in de door Richard Donner geregisseerde komedie. Hij kan als geen ander een rol als arrogante kwal spelen terwijl de kijker toch sympathie voor hem krijgt. Ook in Scrooged leef je mee met Frank, want zijn voorbereidingen op een peperdure liveshow op Kerstavond dreigen in de soep te lopen als hij geterroriseerd wordt door de vasthoudende geesten The Ghost of Christmas Past, The Ghost of Christmas Present en The Ghost of Christmas Future.

Gelukkig weet de geprezen televisiemaker troost te vinden bij een oude liefde. Claire is een schattige dame die zich juist inzet voor de daklozen en minderbedeelden. Zij probeert Frank in de tijd van een ogenschijnlijke zenuwinzinking te steunen. Deze rol wordt prima gespeeld door Indiana Jones-actrice Karen Allen. Er is ook een leuke rol weggelegd voor Bobcat Goldthwait die de rol van de ontslagen medewerker Eliot Loudermilk speelt. Zijn ontslag drijft hem tot waanzin en hij doet er dan ook alles aan om wraak te nemen. Zijn wraaktocht levert een aantal hilarische fragmenten op waarin het benadeelde personeelslid met een jachtgeweer Frank op de hielen zit.

Sowieso is de Kerstfilm van Richard Donner enorm grappig. Dat is grotendeels te danken aan Murray die het niet erg lijkt te vinden om zichzelf soms gigantisch voor joker te zetten. Dat maakt hem ook enorm likable ondanks dat hij een onuitstaanbaar personage speelt. Maar ook de geesten, gespeeld door David Johansen en Carol Kane, zorgen voor veel hilariteit terwijl het op A Christmas Carol geïnspireerde verhaal leuk in elkaar steekt. Ik vind Scrooged daarom één van de leukste Kerstfilms die ooit gemaakt is.

0 thoughts to “Scrooged (1988) recensie”

1. Het is veel te lang geleden sinds ik deze film voor het laatst gezien heb. Herinner me nog wel die feeën geest en dat ze het schopt. Toch maar proberen deze met de kerst weer te kijken.