San Andreas

San Andreas (2015) Blu-ray Disc recensie

De San Andreasbreuk. Een veelbesproken breuklijn aan de westkust van de Verenigde Staten waar twee tektonische platen langs elkaar schuiven en met regelmaat voor aardbevingen zorgen. Het fenomeen “The Big One” houdt circa 37 miljoen mensen die in het San Andreasgebied wonen bezig, want deze allesvernietigende aardbeving kan weleens het einde van de grote Amerikaanse steden, zoals Los Angeles en San Francisco, betekenen. De verwachte aardbeving is al meerdere keren aan bod gekomen in films, maar nog niet eerder in een big budget spektakelfilm zoals San Andreas.

Regisseur Brad Peyton mocht de miljoenenproductie met Dwayne “The Rock” Johnson in de hoofdrol in goede banen leiden en na 5 minuten is het eerste spectaculaire moment al een feit wanneer er een auto door een aardbeving van de weg raakt en in een kloof belandt. Helikopterpiloot en reddingswerker Ray komt dan ook als geroepen om de onschuldige en nietsvermoedende bestuurder uit haar benaderde situatie te redden, maar het is slechts een minuscuul voorproefje van wat de kijker nog te wachten staat in de bijna 2 uur durende actiefilm.

Al gauw ontdekt wetenschapper Lawrence (Paul Giamatti) dat de gevreesde “The Big One” in een zeer kort termijn werkelijkheid kan worden als hij tijdens zijn onderzoek naar een waarschuwingssysteem voor aardbevingen ontdekt dat de tektonische platen in beweging zijn. En de toekomst voor de inwoners van San Francisco en Los Angeles ziet er allesbehalve rooskleurig uit. En op het moment dat hij alarm slaat beginnen de eerste wolkenkrabbers en monumentale kenmerken van de wereldsteden als kaartenhuisjes om te vallen. San Andreas is een aaneenschakeling van dit soort spectaculaire fragmenten die met behulp van verbluffende special effects en zeer overtuigende CGI-animaties tot stand zijn gekomen.

Maar de boog kan niet 2 uur lang gespannen staan en daarom is er ook een verhaal aanwezig. Dat draait om SAR-piloot Ray en zijn zoektocht naar zijn dochter Blake (Alexandra Daddario) die ergens in de ruïnes van San Francisco probeert te overleven. Dwayne Johnson is perfect gecast als de stereotype actieheld die werkelijk nergens bang voor is, zich eenvoudig manoeuvreert tussen de instortende gebouwen en zelfs met zijn petieterige speedbootje het opneemt tegen een gigantische tsunami. Diezelfde tsunami vernietigt werkelijk alles op zijn pad, slingert vrachtschepen door de lucht alsof het niets is en ook de Golden Gate Bridge wordt eenvoudig vernietigt door de enorm kracht van de reusachtige vloedgolf. Maar Ray weet het allemaal te overleven hoor.

Realistisch is de film dus niet, maar dat maakt deze niet minder leuk. De bombastische actiescènes zijn spectaculair en spannend te noemen en Johnson laat het ook niet achterwege om zo nu en dan een grappige en foute oneliner uit zijn mouw te schudden. Het is dan ook een actiefilm zoals deze hoort te zijn. Carla Gugino als Ray’s ex-vrouw Emma en Alexandra Daddario als zijn dochter Blake, zijn leuke toevoegingen aan de cast, maar ook zij weten geen memorabel acteerwerk af te leveren. En dat is ook niet nodig om een film als San Andreas te laten slagen. Peyton levert een zeer onderhoudende film af die als een topper in zijn soort mag worden gezien.

De Blu-ray Disc die Warner Bros. Home Entertainment op de markt brengt is een zeer nette release met uitstekende beeld- en geluidskwaliteit. Het beeld staat in het formaat 2.40:1 en in 1080p op de schijf terwijl het geluid in het nieuwe Dolby Atmos formaat aanwezig is. Helaas heb ik geen opstelling om deze te testen, maar de conversie naar de 5.1 opstelling is meer dan prima te noemen. Op het gebied van bonusmateriaal heeft de consument ook niets te klagen, want de HD-schijf is opgevuld met interessant bonusmateriaal zoals de special San Andres: The Real Fault Line waarin de cast en crew van San Andreas iets meer vertellen over de productie, een special waarin Dwayne Johnson’s personage een hoofdrol speelt en een special over de soundtrack van San Andreas. Daarnaast is er ook audiocommentaar door de regisseur aanwezig en wordt het schijfje opgevuld met leuke extra’s zoals verwijderde scènes, bloopers en een stunt reel.

Met dank aan Warner Bros. Home Entertainment voor het Blu-ray recensie exemplaar.

0 gedachten over “San Andreas (2015) Blu-ray Disc recensie

1. Inderdaad niet de topper van het jaar maar de bombastische scènes kon ik prima verhappen. Ik wist wat ik ervan mocht verwachten en in dat opzicht stelt San Andreas niet teleur. Prima licht vermaak.

1. Nu ik meerdere recensies van je heb gelezen met dit nieuwe ratingsysteem vraag ik me af of dat het wellicht niet beter is om de sterren onderaan de recensie te zetten. Ik weet niet waarom, het is gewoon een gevoel.

2. Oké, thanks voor je input. Ik ga er eens over nadenken. Zou je bijvoorbeeld bij een recensie van 2 sterren minder snel de volledige recensie lezen of dan juist wel, omdat je dan nieuwsgierig bent waarom de film zo’n lage score krijgt?