Safe House (2012) recensie

Safe HouseMatt Weston (Ryan Reynolds) is de beheerder van het zogenaamde Safe House van de CIA in Kaapstad, Zuid-Afrika. Er valt weinig te beleven voor de agent in opleiding totdat Matt plotseling de melding krijgt dat de voortvluchtige verrader Tobin Frost (Denzel Washington) tijdelijk in zijn complex wordt ondergebracht. De voormalige CIA-agent is nog maar net binnen of het onderduikadres wordt aangevallen door gevaarlijke huurmoordenaars die er alles aan doen om de vermeende landverrader te liquideren. Samen met de sluwe Frost weet Matt ternauwernood aan de zee van kogels te ontsnappen. Terwijl de vijanden de achtervolging inzetten probeert de onervaren CIA-agent zijn gast in leven te houden en te achterhalen wie het op hen hebben gemunt.

De indrukwekkende CV van Denzel Washington bewijst dat er geen uitdaging te groot is voor de veelzijdige acteur. In de actie/thriller Safe House zien we hoe de tweevoudige Oscarwinnaar de handen ineenslaat met die van de rijzende ster Ryan Reynolds. Reynolds speelde vorig jaar nog in de kaskraker The Green Lantern, maar na het buitenaardse avontuur staat de acteur weer met beide benen op de grond en hij maakt in zijn drukke schema de tijd vrij om samen met Denzel in de door Daniel Espinosa geregisseerde rolprent te spelen. Ik had hoge verwachtingen van deze film na het zien van de indrukwekkende trailer en gelukkig worden deze allen waargemaakt. Safe House is een zeer onderhoudende film vol actie en spanning die je gedurende 90 minuten op het puntje van je stoel houdt.

Vanaf het eerste moment is het duidelijk dat de film een aaneenschakeling van sensationele actiescènes is. Na de aanval op het onderduikadres in Kaapstad zien we hoe Matt en Tobin op spectaculaire wijze ontsnappen en in een wilde achtervolging op de hielen worden gezeten door hun vijanden. Safe House speelt zich grotendeels af in de Zuid-Afrikaanse hoofdstad die naar mijn mening een setting is die uitermate geschikt is voor een film zoals deze. Het publiek krijgt mooie beelden van de bruisende stad voorgeschoteld terwijl de karakters, die Reynolds en Washington vertolken, er alles aan doen om hun gevaarlijke tegenstanders de troef af te steken.

Het spel van de 58-jarige Denzel Washington is uitstekend en het is fijn om te zien dat de routinier nog lang niet klaar is met dit genre. Zijn adequate spel is overtuigend evenals dat van Ryan Reynolds. De Van Wilder-ster doet het prima als de ambitieuze CIA-agent, maar het kost hem de grootste moeite om enigszins in de buurt te komen van het niveau van zijn tegenspeler. Niettemin vormen zij een sterk duo op het witte scherm. Brendan Gleeson speelt een prima bijrol als Matt’s opdrachtgever David Barlow terwijl Vera Farmiga een bijrolletje vertolkt als CIA-agente Catherine Linklater. Helaas krijgt de actrice nauwelijks de mogelijkheden en de speeltijd om er iets moois van te maken.

Als actiefilm scoort Safe House een dikke voldoende, maar als thriller laat de regisseur wel een paar steekjes vallen. Het verhaal is simpel en voorspelbaar waardoor het verrassingselement al snel de kop wordt ingedrukt. Dan blijft er niets over dan actie en sensatie. Gelukkig maken de spectaculaire actiescènes, de sfeerbeelden van Kaapstad en het overtuigende acteerwerk een hoop goed en ik neem de minpuntjes dan ook graag voor lief. Het staat als een paal boven water dat de rolprent van Espinosa een heerlijke filmavond vol explosies en vuurgevechten garandeert en voldoet aan alle hoge verwachtingen die ik had.

0 thoughts to “Safe House (2012) recensie”