Sabotage

Sabotage (2014) DVD recensie

Na de comeback van Arnold Schwarzenegger werden er een aantal films aangekondigd waarin de voormalige gouverneur van Californië een rol in speelt. Na de vermakelijke actiefilms The Last Stand, The Expendables 2 en het vervolg daarop, keek ik enorm uit naar de door David Ayer geregisseerde actiefilm Sabotage waarin de Oostenrijker naast Sam Worthington en Joe Manganiello de hoofdrol voor zijn rekening neemt. En de film stelde mij zeker niet teleur!

De Terminator-ster speelt de rol van DEA-agent Breacher, die samen met zijn team van undercoveragenten balanceren op het randje van goed en kwaad. In hun dagelijkse werkzaamheden waarin zij het opnemen tegen levensgevaarlijke drugskartels komen zij in de verleiding om een enorme som geld buit te maken, maar wanneer hun plannetje mislukt worden zij ongewild het doelwit van een meedogenloze moordenaar die de teamleden een voor een vakkundig om zeep helpt. Het is aan Breacher en de overgebleven teamleden de taak om de dader op te sporen en hem te stoppen.

David Ayer is er niet in geslaagd om de film te maken die hij voor ogen had. Naar eigen zeggen werd de eerste versie van de End of Watch-regisseur, die bijna drie uur duurde, op last van de studio aangepast naar een versie die korter is en veel meer actie bevat. Je hoeft dus ook geen film a la Training Day te verwachten, want de hoofdrolspelers krijgen te weinig tijd om hun personages te laten gelden. Desalniettemin doen de acteurs het prima. True Blood-ster Joe Manganiello is in zijn nopjes als de ietwat krankzinnige DEA-agent Grinder terwijl Sam Worthington het uitstekend doet als Breacher’s rechterhand Monster. Mireille Enos verdient een enorme dikke pluim voor haar zeer overtuigende vertolking voor de aan drugs verslaafde agente Lizzy.

Sabotage is een vlotte actiefilm waarin veel aandacht is besteed aan de uitwerking van het verhaal en het acteerwerk. Dat zorgt voor een kwalitatief goede film ondanks dat je als kijker nooit wordt meegezogen in het verhaal. Daarentegen heeft de liefhebber van het genre niets te klagen. De actie is hard en de bloedspetters vliegen in het rond, maar er is ook ruimte voor spanning en zelfs voor een beetje drama. Het gas zit er in ieder geval goed op! Desalniettemin is deze film niet zo beladen als Ayer’s eerdere creaties, zoals End of Watch en Harsh Times. Toch ben ik zeer aangenaam verrast door deze film, die naar mijn mening zeker meer dan de moeite waard is om te gaan zien.

Sabotage is vanaf vandaag zowel op DVD als op Blu-ray Disc verkrijgbaar en ik mocht een kritische blik werpen op de DVD. De beeld- en de geluidskwaliteit is dik in orde en zelfs voor een DVD configuratie is er nauwelijks ruis aanwezig. Het geluid klinkt goed en het geweld dendert via de speakers de huiskamer binnen. De DVD is ook goed gevuld met leuk bonusmateriaal, zoals een alternatief einde, outtakes en verwijderde scénes. Uiteraard ontbreken de interviews en een uitgebreide making of documentaire niet.

Met dank aan Splendid Film Benelux voor het ter beschikking stellen van de DVD.

0 thoughts to “Sabotage (2014) DVD recensie”