Rock of Ages (2012) recensie

Rock of AgesSherrie (Julianne Hough) is een ambitieuze dame die naar Los Angeles gaat om een carrière als zangeres te achtervolgen. Ze begint in de beruchte nachtclub The Bourbon Room als serveerster en tijdens haar verblijf in het café valt ze als een blok voor haar collega en talentvolle rockzanger Drew (Diego Boneta). Samen achtervolgen ze een glansrijke carrière in de muziekwereld terwijl de excentrieke rocklegende Stacee Jaxx (Tom Cruise) terugkeert naar de nachtclub om de tent nog eenmaal op zijn kop te zetten! Maar als het aan de deftige Patricia Withmore (Catherine Zeta-Jones) ligt sluit de populaire bar voorgoed zijn deuren en komt er een verbod op Rock & Roll-muziek. Maar gelukkig steken de medewerkers en de levende rocklegendes daar een stokje voor.

Ik werd enorm nieuwsgierig naar deze komische musical van regisseur Adam Shankman na het zien van een zeer uitnodigende trailer. Ik ben dan ook een grote liefhebber van filmmusicals en klassieke rock songs en na ruim twee uur genieten van opzwepende rockmuziek en zeer uiteenlopende karakters, mag ik gerust concluderen dat Rock of Ages een topper in het genre is.

Oké, het verhaal is misschien niet geweldig en het acteerwerk is wat over the top, maar dat is naar mijn mening ook de kracht van deze film. Het is amusement van topniveau en dan mag het er af en toe best lekker dik bovenop liggen. Hier spelen Alec Baldwin als de eigenaardige bareigenaar en komiek Russell Brand als diens excentrieke rechterhand Lonny een belangrijke rol in. Maar ook de wijze waarop Tom Cruise de fictieve rocklegende Stacee Jaxx vertolkt, zorgt voor hilarische scènes. Het zijn de karakters die de muziekfilm met een vleugje romantiek van extra smaak voorzien.

Rock of Ages bulkt van de muzikale hoogtepunten. Herkenbare rockhits van bands zoals Foreigner, Jon Bon Jovi en Whitesnake worden ten gehore gebracht door de castleden. Dat is naar mijn mening een pluspunt van deze film. Van country-zangeres Julianne Hough mogen we wel verwachten dat zij een aardig deuntje kan zingen, maar ook haar tegenspelers zoals Tom Cruise, Catherine Zeta-Jones en Diego Boneta doen het zeker niet slecht.

Dat de ondergewaardeerde film een lage waardering krijgt is mij een raadsel, maar wellicht te verklaren door het feit dat Rock of Ages niet echt als een mainstream titel kan worden beschouwd. Als je geen liefhebber bent van rockmuziek en overdreven acteerwerk, dan is de film bij voorbaat al gedoemd te mislukken. Maar wat betreft deze liefhebber van het genre en de muziek is de door Adam Shankman verfilmde musical een uiterst vermakelijk feelgood filmpje.