RoboCop (1987) recensie

RoboCopClarence Boddicker (Kurtwood Smith) is de koning van de georganiseerde misdaad in Detroit waar de ordehandhaving geprivatiseerd is en waar de criminelen ongestoord hun gang kunnen gaan. Wanneer politieagent Alex Murphy (Peter Weller) het slachtoffer wordt van Clarence en zijn bende, gebruikt multinational OCP zijn lichaam om een prototype te bouwen van de gevechtsunit RoboCop; een superieure ordehandhaver met een lichaam van staal en het brein van een mens. RoboCop rekent genadeloos af met het gespuis in de stad en het is zijn primaire doel om de georganiseerde misdaad in Detroit tot een halt toe te roepen.

Eén van de beste actiefilms uit de jaren tachtig is zonder twijfel de spektakelfilm RoboCop van de Nederlandse regisseur Paul Verhoeven. De geboren Amsterdammer vertrok na zijn succes op eigen bodem naar de Verenigde Staten voor een avontuur overzees. In 1985 debuteerde hij met de actiefilm Flesh+Blood waarin de Nederlandse acteur Rutger Hauer de hoofdrol speelt. Twee jaar later brak hij door met deze gewelddadige kaskraker waarin Peter Weller de titelrol voor zijn rekening neemt. Het succes werd bekroond met twee Academy Award-nominaties waarvan er één werd verzilverd. De film won meer dan terecht het gouden beeldje voor Best Sound Effects.

Als kleine jongen was ik enorm onder de indruk van het karakter RoboCop en het buitensporig geweld dat Verhoeven niet schuwt in zijn film. De visuele effecten zijn indrukwekkend en een lust voor het oog. Het pak van het titelkarakter – dat ervoor zorgde dat hoofdrolspeler Peter Weller per dag twee liter vocht verloor – ziet er enorm gaaf uit! Maar dat geldt ook voor de overtuigende make-up effecten met als hoogtepunt de transformatie van Paul McCrane wanneer zijn karakter in de slotfase wordt overgoten met een chemische stof. De stop-motion animatie van de gevechtsunit ED-209 laat daarentegen wat te wensen over, maar gezien het feit dat de film afkomstig is uit 1987 mag dit niet als manco worden gezien.

Peter Weller speelt de rol van de super agent uitstekend hoewel het veel energie en geduld heeft gekost om letterlijk en figuurlijk in de huid te kruipen van de cyborg. Het duurde soms meer dan tien uur voordat Weller in het loodzware pak zat en dat de opnames konden beginnen. Zijn tegenspeler Kurtwood Smith speelt op formidabele wijze de rol van de maniakale schurk Clarence Boddicker die genadeloos afrekent met zijn tegenstanders. Ronny Cox (een vaste waarde in de eerste Amerikaanse films van Verhoeven) doet het prima als de krankzinnige Dick Jones, de op macht beluste Vice-President van OCP. Het acteerwerk van Nancy Allen, die de rol van Murphy’s partner Lewis vertolkt, is helaas wat magertjes te noemen.

RoboCop is meer dan een hersenloze actiefilm, want de film zit vol satirische grappen en de kritiek op het kapitalisme is overduidelijk aanwezig. De zeer geslaagde combinatie van humor en actie zorgt voor het succes en dat voor Verhoeven de deur naar andere grote filmprojecten wagenwijd openstaat. Na het succes met deze bloedige actiefilm maakt de Nederlander de toppers Total Recall en Basic Instinct die door het publiek en de critici goed worden ontvangen. Ik vind ook zijn ondergewaardeerde films Showgirls en Starship Troopers enorm amusant hoewel niet iedereen het daar mee eens is. Maar de kwalitatief sterke actiefilm RoboCop behoort absoluut tot een van de toppers die deze filmmaker heeft gecreëerd. Dat staat als een paal boven water.

Score: 9,0