RoboCop

RoboCop (2014) recensie

Het nieuws dat Hollywood bezig was met een nieuwe RoboCop kwam als een donderslag bij heldere hemel. Blijf van het origineel af dacht ik bij mezelf. De rauwe actiefilm uit 1987 van de Nederlandse regisseur Paul Verhoeven is een meesterwerk dat niet te evenaren is. Na de eerste confrontatie met de teaser trailer werd mijn angst nogmaals bevestigd. Dit gaat het niet worden! Maar zo eigenwijs dat ik ben ging ik toch naar de bioscoop om het Hollywooddebuut van de Braziliaanse regisseur José Padilha te beoordelen.

Na een aantal minuten heb ik mijn mening volledig moeten bijstellen. Wat is dit gaaf! RoboCop staat compleet los van het origineel. Het is dan ook geen remake, maar een reboot van een franchise. De vaart zit er goed in en we krijgen de ene na de andere vette actiescène voorgeschoteld. De special effects zijn fantastisch en de computeranimaties zijn zeer overtuigend. De daverende actie wordt goed afgewisseld met veel humor om het verhaal interessant en luchtig te houden.

Samuel L. Jackson, die de rol van de nieuwsverslaggever Novak voor zijn rekening neemt, vervult prima zijn rol als de komische noot terwijl routiniers Michael Keaton en Gary Oldman perfect zijn gecast om de rollen van de op macht beluste Raymond Sellars en de ingenieuze arts Dennett Norton te spelen. Zij doen dit uitstekend. Joel Kinnaman krijgt zijn eerste hoofdrol toebedeeld en hij doet het prima als politieagent Alex Murphy, die na een dodelijke aanslag transformeert in de mechanische straatagent RoboCop.

RoboCop heeft wel een metamorfose ondergaan, maar de fans zullen de cyborg nog steeds herkennen. Terwijl het personage in de eerste films in de jaren tachtig en negentig log en traag was, is de moderne versie een stuk sneller en effectiever. Helaas is de prent wel een stuk milder dan diens voorgangers. Dat heeft alles te maken met het feit dat de studio de budgetoverschrijding snel wilt terugverdienen en om dat te kunnen doen moest de film toegankelijk zijn voor een breed bioscooppubliek. Het is daarom alleen maar te hopen dat er een ruige en verlengde versie op de nog uit te brengen Blu-ray Disc komt te staan. Desalniettemin mag dat de pret zeker niet drukken en is RoboCop een zeer aangename verrassing gebleken.

[usr 3.5 size=20]

8 thoughts to “RoboCop (2014) recensie”

1. in belgie dus niet uitgekomen maar ga deze pas hebben als ze hem weggeven want denk niet dat hij de moeite is. ge geeft wel een heel hoge score voor een remake.

1. zoiets als batman dus of man of steel (opnieuw beginnen en vorige vergeten). bij die figuren lukt dat omdat die oudere films nooit een cult status hebben berijkt maar robocop wel. daarom een probleem met die reboot. als ze nu gewoon robocop direct laten zien en zoals bij the hulk in de beginscene’s de origine laten zien en verder gaan met verhaal zou beter zijn geweest denk ik.