Rise of the Planet of the Apes (2011) recensie

Afscheid nemen van amateuristische kostuums, een frisse blik op het verhaal en een behoorlijk budget. Dat was er nodig om de Planet of the Apes-franchise nieuw leven in te blazen. De ietwat onervaren regisseur Rupert Wyatt kreeg de zware taak om de verfilming van deze reboot in goede banen te leiden, maar de meeste filmliefhebbers waren na het teleurstellende Planet of the Apes uit 2001 nog erg sceptisch. Ik had eveneens mijn twijfels, maar gelukkig ben ik iemand die een film een eerlijke kans geeft en in deze situatie pakte dat enorm goed uit.

Met mooie CGI en visuele effecten creëert Wyatt een onderhoudende film, die misschien het succes wel te danken heeft aan diens emotionele lading. Het is aandoenlijk om te zien hoe de chimpansee Caesar voor zijn gevoel verraden wordt door zijn menselijke opvoeders en hem doet besluiten om samen met zijn soortgenoten in opstand te komen tegen de mensheid. Motion capture acteur Andy Serkis mocht na zijn goede vertolking van de gedigitaliseerde personages Gollum in The Lord of the Rings en King Kong in de gelijknamige film opnieuw aantreden om ook Caesar van zijn mimiek en stem te voorzien. De acteur doet dit uitstekend.

James Franco werd gestrikt om de rol van wetenschapper Will Rodman voor zijn rekening te nemen en de Spider-Man-acteur speelt zijn rol prima. Als de onderzoeker ontdekt hij een medicijn dat in staat is om geestesziekten zoals Alzheimer te genezen. Het middel kan op de markt verschijnen als de test op primaten succesvol verloopt. Het nadelige bijeffect is dat het middel niet alleen hersencellen hersteld, maar ook de intelligentie vergroot. Caesar is de eerste primaat die alsmaar slimmer wordt en zich op den duur bewust wordt van het onrecht wat hem wordt aangedaan. Als leider van een groep gevangengenomen apen bouwt hij een leger op dat in opstand komt tegen de vijandige mensen.

Je ziet misschien al van mijlenver aankomen waar het verhaal naartoe gaat. Zeker met de wetenschap dat de planeet uiteindelijk wordt overgenomen door superintelligente apen. Desalniettemin begint de film bij het begin. Voor de fans is dat fijn, omdat ze nu ook het verhaal dat zich voor Planet of the Apes afspeelt krijgen te zien terwijl de nieuwkomer op een aangename manier kennis kan maken met deze franchise. De twijfel over deze reboot is volledig weggenomen en het is van het begin tot het einde genieten van het visuele spektakel waarin ook het verhaal en de personages uitstekend zijn uitgewerkt.

Rise of the Planet of the Apes

Volg Filmliefhebber.com op social media

[do_widget id=facebook-likebox-2]