[Rec] (2007) recensie

[Rec]Je vraagt jezelf misschien af wat er zo uniek is aan een film over een zombie Apocalyps, want dit thema heeft dikwijls centraal gestaan in films en televisieseries. En er komen jaarlijks nieuwe films bij waarin een ras van hongerige monsters op zoek gaat naar mensenvlees. Maar op het moment dat de Spaanse found footage horrorfilm [Rec] verscheen, stond het genre en de manier waarop deze film geschoten is nog in de kinderschoenen. Daarom werd de door Jaume Balagueró en Paco Plaza geregisseerde prent ook geprezen, omdat deze destijds zo vernieuwend en indrukwekkend was.

Maar dat is de film nog steeds hoor. Ik raad het je dan ook aan om deze zo snel mogelijk te gaan zien als je dat nog niet hebt gedaan. Want wat is dit toch een heerlijke horrorfilm waarin een verslaggeefster en haar cameraman ongewild een onderdeel worden van een biohazard gevaar als zij verslag doen van de werkzaamheden van de Spaanse brandweer en na een noodoproep de brandweerlieden volgen naar een appartementencomplex. Al gauw krijgt het gezelschap in de gaten dat ze opgesloten zitten als het gebouw hermetisch wordt afgesloten, maar dat is slechts het akelige begin van het zenuwslopende horrorverhaal.

De bewoners transformeren een voor een in bloeddorstige wezens die met bloeddoorlopen ogen en een afgrijselijk gekrijs het nietsvermoedende gezelschap onderwerpen aan een bloedstollende overlevingstocht in het naargeestige flatgebouw. En als kijker volg je de afschuwelijke gebeurtenissen op de voet als verslaggeefster Ángela Vidal (Manuela Velasco) en haar cameraman Pablo (Pablo Rosso) de huiveringwekkende beelden vastleggen. En door de zeer overtuigende make-up effecten en het uitstekende acteerwerk, is de film heel realistisch te noemen. Dat het acteerwerk zo goed is heeft te maken met het feit dat de acteurs geen script kregen en slechts in enkele minuten voor de take te horen kregen wat het lot van hun personages is. Dat zorgde voor spanningen, stress en soms ook angst op de filmlocatie en dat is voor de kijker ook voelbaar.

Doe de lampen uit, steek een kaarsje aan en kruip veilig onder je dekentje voordat je aan het horroravontuur begint. Want [Rec] is wel een film die je op het puntje van je stoel houdt en je regelmatig laat schrikken. Expliciete beelden van vleesetende zombies, slagaderlijke bloedingen en onsmakelijke vleeswonden worden niet geschuwd, dus laat dat bakje popcorn maar achterwege als je een zwakke maag hebt. Een gewaarschuwd mens telt voor twee zeg ik altijd maar. Nieuwsgierig geworden? Mooi! Want [Rec] is echt een filmpje om tijdens de gure winteravonden op te zetten en de Spaanse film mag wellicht een van de beste found footage horrorfilms worden genoemd.

6 thoughts to “[Rec] (2007) recensie”

1. We hebben hem hier (met de vervolgdelen) liggen, met Engelse ondertiteling (mijn gozer is Brits, en zijn Spaans en Nederlands is niet vloeiend genoeg). We zijn er nog niet aan toegekomen, maar binnenkort op een donkere avond, gaan we hem zeker kijken.

2. “geprezen, omdat deze destijds zo vernieuwend en indrukwekkend was.” Misschien heb ik de film te laat gekeken, want ik vond het zelf niet zo bijzonder en snapte ook niet waarom iedereen hier zo enthousiast over was. Maar goed, mijn favoriete deel is REC 3 dus misschien snap ik deze hele franchise gewoon niet :p