[Rec]2 (2009) recensie

[Rec]2Als een film succesvol is en geprezen wordt, dan is het haast onvermijdelijk dat de studiobazen en filmmakers besluiten om een vervolg te maken. Ook in het geval van de Spaanse horrorfilm [Rec] besloot men om in 2009 een sequel te maken die naadloos aansluit op de gebeurtenissen uit de eerste film. Regisseurs Jaume Balagueró en Paco Plaza keren beiden terug om de film te regisseren en dat is ook goed te zien, want qua stijl doet [Rec]2 niet onder voor zijn voorganger. Maar of het vervolg net zo indrukwekkend is lees je in mijn recensie.

De film begint met een team van Special Forces dat onderweg is naar het hermetisch afgesloten appartementencomplex waar een biohazard gevaar is en waar de bewoners getransformeerd zijn in bloeddorstige zombies die hunkeren naar mensenvlees. De missie van het team is om de bron van de uitbraak van het uiterst besmettelijke virus te achterhalen en onder leiding van Dr. Owen (Jonathan D. Mellor) betreden ze het gebouw om die opdracht te voltooien. Niet wetende dat er nog een paar zombies rondzwerven die wel zin hebben in een vers stukje vlees.

Opnieuw volg je als kijker het team van Special Forces op de voet. Deze keer is het niet een cameraman die de huiveringwekkende gebeurtenissen vastlegt, maar de camera’s die op de helmen van de agenten zijn bevestigd. Hierdoor is er meer variatie in beeldmateriaal hoewel ik het wel een afbreuk vind doen aan de spanning. Want de schrikmomenten zijn lang niet zo heftig als in het eerste deel. Daarentegen zijn de special effects en de make-up effecten veel mooier en dat heeft er waarschijnlijk ook mee te maken dat men meer budget kreeg om het vervolg te maken.

Het acteerwerk is opnieuw op orde hoewel er deze keer overduidelijk meer focus op het verhaal ligt. De acteurs kregen deze keer dus wel een script en dat is jammer! De reacties op de vreemde gebeurtenissen en de afgrijselijke wezens zijn niet langer meer authentiek en dat vond ik juist een van de sterke punten van [Rec]. Ook de uitleg wat het virus is en waarom het in dit gebouw is uitgebroken vond ik nogal vergezocht. En dan blijft er niets meer over dan een simpele found footage horrorfilm die het vooral moet hebben van de expliciete beelden vol bloed en smerigheid en een aantal aardige schrikmomenten. Vermakelijk is het wel, maar zo baanbrekend als zijn voorganger is [Rec]2 allerminst.

2 thoughts to “[Rec]2 (2009) recensie”