Raiders of the Lost Ark

Raiders of the Lost Ark (1981) recensie

Collega’s en goede vrienden George Lucas en Steven Spielberg zijn verantwoordelijk voor één van de bekendste filmpersonages uit de filmgeschiedenis. De fictieve archeoloog Indiana Jones is een avonturier die geen uitdaging uit de weg gaat en de wereld afreist om de meest waardevolle artefacten te bemachtigen. Na het succes van Star Wars en Jaws, begonnen de heren aan een filmreeks die evenals de genoemde films immens populair werden. De eerste in de reeks is Raiders of the Lost Ark die in 1981 werd uitgebracht.

Indiana Jones (Harrison Ford) neemt het op tegen de Nazi’s in zijn eerste avontuur als hij van de Amerikaanse overheid de opdracht krijgt om de Ark van het Verbond te lokaliseren. Volgens geheime documentatie is de Ark verborgen en staan de Nazi’s op het punt van het ontdekken van deze locatie. Aan Indiana de taak om hen de loef af te steken voordat het magische artefact in handen valt van dictator Adolf Hitler. Daarbij krijgt hij hulp van zijn goede vriend Sallah (John Rhys-Davies) en ex-vriendin Marion (Karen Allen).

Raiders of the Lost Ark is een heerlijke avonturenfilm. Er ruimte is voor actie, spanning en humor. Harrison Ford speelt de rol van de avonturier uitstekend, maar ook zijn tegenspeelster Karen Allen doet het prima als ex-vriendin Marion. De chemie tussen de twee acteurs is overduidelijk aanwezig en het constante gekibbel en geflikflooi tussen de twee personages zorgen voor leuke en romantische momenten. Maar ook de vindingrijke oplossingen die Indy gebruikt om zichzelf uit de nesten te werken zorgen voor enorm veel kijkplezier.

De special en visual effects zien er goed uit. Je kunt het ook wel aan een grootheid als Steven Spielberg overlaten om een visuele spektakelfilm te creëren. Maar als je het mij vraagt is de kracht van Raiders of the Lost Ark de ideale mix van een goed doch luchtig verhaal, overtuigend acteerwerk, de mooie speciale effecten en de bijpassende soundtrack die John Williams componeerde. Daarom mag deze prent in mijn ogen worden bestempeld als een tijdloze avonturenfilm die van het begin tot het einde vermaakt.