Prometheus (2012) recensie

PrometheusWetenschappers Elizabeth Shaw (Noomi Rapace) en Charlie Holloway (Logan Marshall-Green) doen een ontdekking die de belangrijke vraag waar de mensheid oorspronkelijk vandaan komt kan beantwoorden. Om het onderzoek te voltooien moeten zij naar een onbekende planeet ver in de uithoek van het universum. Samen met een onderzoeksteam reizen zij af naar deze locatie om wellicht de scheppers van de mensheid te ontmoeten. Maar als zij daar aankomen, ontmoeten zij een vijandig ras dat de drang bezit om de mensheid uit te roeien.

Prometheus van regisseur Ridley Scott is de voorloper op de reeks die in 1979 begon met de ijzersterke sciencefictionfilm Alien. Ruim dertig jaar later heeft de regisseur de middelen tot zijn beschikking om van de prequel een spectaculaire sciencefictionfilm te maken. En daar is hij ook volledig in geslaagd. Prometheus bevat genoeg spanning en dat benauwende sfeertje dat ook al aanwezig was in de klassiekers uit de jaren zeventig en tachtig om het publiek te vermaken. De special effects en computeranimaties zijn van topniveau en hoofdrolspeelster Noomi Rapace speelt de rol van Doctor Elizabeth Shaw uitstekend. Toch is er ook een puntje van kritiek, want het verhaal springt soms van de hak op de tak en dan is de film soms lastig te volgen. Desalniettemin is de creatie van Scott een topper in het genre en een verantwoorde prequel.

4 thoughts to “Prometheus (2012) recensie”

1. Het is was een topfilm, maar vond het net geen klassieker. Een aantal karakters (zoals die van Theron, Elba) waren onvoldoende uitgewerkt, waardoor er weinig impact was als er iets werd onthuld. Fassbender weet de show te stelen.

2. Grappig dat zo veel mensen dezelfde mening delen. Vond het erg jammer dat de film zo weinig onder je huid gaat zitten omdat je geen binding met de karakters hebt. 🙂