Project T

Project T (2015) Blu-ray Disc recensie

Ik ben een liefhebber van Disneyfilms en ik dan ook (bijna) alles wat zij op de markt brengen. Het nadeel is wel een beetje dat ik ook altijd een bepaalde verwachting heb als ik een nieuwe film kijk, want in 9 van de 10 gevallen zijn de films van Disney erg vermakelijk en van een uitstekende kwaliteit. Of het nu een Classic is of een live-action film zoals Pirates of the Caribbean is, Disney maakt er altijd een feestje van. Daarom was ik ook erg nieuwsgierig naar Project T, een live-action film met George Clooney in de hoofdrol en die gebaseerd is op het futuristische landschap van de Disney pretparken waar attracties zoals Space Mountain en Star Tours staan. Maar of deze film ook de hoge verwachtingen inlost lees je in mijn review.

Het verhaal draait om de jonge en opstandige tiener Casey, een rol die wordt gespeeld door Under the Dome-actrice Britt Robertson. Casey heeft een bijzondere interesse in de wetenschap, maar haar opstandigheid levert haar een enkele reis naar de gevangeniscel op. Wanneer zij het politiebureau verlaat ontvangt zij een mysterieus speldje. En als zij dit speldje aanraakt belandt Casey in een andere dimensie waar de futuristische stad Tomorrowland ligt. De technologie op deze bijzondere plaats is enorm geavanceerd en de inwoners leiden een rustig en vredig bestaan. Toch kan Casey het niet helpen om tot op de bodem uit te zoeken hoe het zo kan zijn dat zij in Tomorrowland belandt zodra zij het speldje aanraakt.

Haar zoektocht naar de waarheid brengt haar naar voormalig wonderkind Frank Walker, een rol die wordt ingevuld door George Clooney. Frank is een ietwat eigenaardige wetenschapper die uit Tomorrowland is verbannen en nu als een soort van kluizenaar door het leven gaat. Hij heeft dan ook totaal geen interesse om Casey te helpen totdat hij ongewild het doelwit wordt van agenten die uit de andere dimensie zijn gekomen om Casey voor eens en altijd het zwijgen op te leggen. Het is het bewijs dat het futuristische landschap in gevaar verkeerd en daarom slaan Frank en Casey de handen ineen om terug te keren naar Tomorrowland om de stad en haar inwoners van de ondergang te redden.

Tijdens hun avontuur krijgen zij hulp van Frank’s toenmalige vriendinnetje Athena, een rol die wordt gespeeld door Raffey Cassidy. Athena legt uit dat Tomorrowland in de wurggreep wordt gehouden door de ietwat geniepige en gemene gouverneur Nix. Nix heeft de poorten van Tomorrowland gesloten waardoor briljante wetenschappers, zoals Frank en Casey, niet meer naar de stad kunnen komen om een bijdrage te leveren aan de evoluerende technologie dat de toekomst van de mensheid moet veiligstellen. De rol van deze schurk wordt gespeeld door House M.D.-hoofdrolspeler Hugh Laurie, maar helaas weet de Brit niet zijn stempel op deze rol te drukken. Als schurk weet hij helaas niet helemaal te overtuigen. Sowieso ben ik van mening dat het acteerwerk van de hoofdrolspelers soms iets te wensen overlaat.

Helaas is dat ook niet het enige minpuntje van Project T, want ik vind dat het verhaal onnodig moeilijk is gemaakt waardoor het soms lastig te volgen is wat er zich nu precies afspeelt. Gelukkig zijn er nog wel een aantal spannende momenten aanwezig, maar naar mijn mening zijn deze fragmenten te weinig aanwezig in de ruim 2 uur durende prent. Gelukkig weet The Incredibles-regisseur Brad Bird, die verrassend genoeg bedankte om de film Star Wars Episode VII: The Force Awakens te regisseren zodat hij deze film kon maken, in de slotfase nog wel een aantal spectaculaire momenten te creëren waarin verbluffende special effects en mooie CGI animaties een hoofdrol opeisen. Helaas is dat naar mijn mening net niet voldoende om de film te bestempelen als een topper.

In Project T komt het landschap dat gebaseerd is op de ruimtevaart tot leven en met mooie computeranimaties weet men de futuristische dimensie zeer overtuigend in beeld te brengen. Naar mijn mening moet je deze film dan ook in HD kijken. Het beeld van de Blu-ray Disc, die sinds deze week verkrijgbaar is, staat in het formaat 1.20:1 en in 1080p op de schijf en de beeldkwaliteit is enorm goed te noemen. Ook de mooie DTS-HD MA 7.1 soundtrack klinkt subliem. En natuurlijk ontbreekt het bonusmateriaal niet. Er is ook zoveel te vertellen over deze productie dat de schijf is gevuld met interessante specials zoals “Herinnering aan de toekomst” waarin regisseur Brad Bird de kijker op reis neemt door de wereld van Project T, een special waarin de hoofdrolspelers aan het woord komen, hoe de muziek van Project T tot stand is gekomen, de dagboeken van filmmaker Brad Bird en een leuke special “The World of Tomorrow Science Hour” waarin Hugh Laurie nog een keer een hoofdrol opeist als futuroloog David Nix. Daarnaast staan er ook een aantal verwijderde scènes en een fictieve reclame voor het winkeltje Blast From The Past op de schijf. Project T is vanaf heden verkrijgbaar op Blu-ray Disc en DVD.

[usr 2.5 size=20]

Met dank aan The Walt Disney Company Benelux voor het Blu-ray recensie-exemplaar.

0 gedachten over “Project T (2015) Blu-ray Disc recensie

1. Visueel knap gemaakt maar het is de inhoud die telt en daarin schiet Project T tekort. Hiermee serveer ik de film niet af want ik vond het wel aangenaam tijdverdrijf. Had alleen veel en veel meer in gezeten.