Predestination

Predestination (2014) recensie

Tijdreizen is wel vaker het onderwerp in films en telkens weer verbaas ik mij over de creativiteit van de makers hoe zij het tijdreizen in beeld brengen. Van een tot tijdmachine omgebouwde DeLorean tot een apparaat dat verdacht veel lijkt op een instrumentenkoffer. Laatstgenoemde wordt als tijdreismiddel gebruikt in de bijzondere sciencefictionfilm Predestination van regisseurs Michael en Pieter Spierig. Een film met een uniek verhaal dat goed in elkaar steekt en ook prima is uitgewerkt.

Ethan Hawke kruipt in de huid van een door de tijd reizende Temporal Agent die met zijn tijdssprongen op zoek gaat naar aanknopingspunten om een voortvluchtige terrorist in de kraag te vatten. Hij jaagt al jaren op de maniakale bommenlegger die al duizenden slachtoffers heeft gemaakt. In zijn reis door de tijd komt de doortastende agent in contact met een man die een bijzonder verhaal met hem deelt en hij is ervan overtuigd dat deze man hem kan helpen om zijn doelwit tot een halt toe te roepen. Samen springen zij door de tijd om die missie te volbrengen.

In de openingsfase heb je als kijker geen idee waar de film naartoe gaat. De filmmakers, die tevens medeverantwoordelijk zijn voor het scenario, kiezen ervoor om zo weinig mogelijk te vertellen over de naamloze personages en de kijker tekst en uitleg te geven over de plaatsvindende gebeurtenissen. Ik moest goed blijven opletten en ik was ook van het begin tot het einde gefascineerd door Predestination.

Het is ook mede te danken aan het overtuigende spel van hoofdrolspeler Ethan Hawke dat Predestination slaagt. De acteur speelt de rol van de Temporal Agent voortreffelijk, maar zijn tegenspeelster Sarah Snook speelt eveneens een geweldige rol. En in de slotfase vallen alle puzzelstukjes op hun plaats en is het voor de kijker eenvoudig te doorgronden waar de film over gaat. Ik kan er helaas weinig over vertellen, want het is een film die je zelf moet ervaren. Maar ik kan wel zeggen dat deze een aanrader is als je een liefhebber bent van onderhoudende en mysterieuze sciencefictionfilms.

0 gedachten over “Predestination (2014) recensie

1. Ja dat wel. Maar de laatste tijd meer en meer. En dan niet de Star Wars achtige films, maar meer de films met deze onderwerpen. Tips zijn dus altijd welkom πŸ™‚

1. Inderdaad een vermakelijke film….bij dit genre (tijdreizen) ben ik al snel blij πŸ˜‰