Pompeii

Pompeii (2014) recensie

Eind vorig jaar kreeg ik voor het eerst de trailer te zien van Pompeii, een avonturenfilm van regisseur Paul W.S. Anderson. Ik was direct nieuwsgierig naar deze prent die naar mijn mening weleens een toppertje kon gaan worden. Daarom ging ik ook vol enthousiasme naar de bioscoop om het spektakelstuk te gaan zien. Ik heb mij altijd goed vermaakt met de films van Anderson zoals Event Horizon, Resident Evil en Alien vs. Predator hoewel zijn laatste films The Three Musketeers en Resident Evil: Retribution enorme teleurstellingen waren. De grote vraag is dan ook of hij met Pompeii zijn slechte streak weet te doorbreken.

Het gaat mij iets te ver om Pompeii een slechte film te noemen, maar voor de inhoud en het acteerwerk hoef je niet naar de bioscoop. Het is dan ook een film die geschikt is voor actiejunks en fans van mooie special effects. Terwijl de gevechten tussen gespierde gladiatoren in volle gang is, zien we hoe de vulkaan Vesuvius op het punt van uitbarsten staat. En wanneer de aswolk en de zee van lava Pompeii dreigen te vernietigen, barst het spektakel pas echt los. Inwoners van de uitstekend vormgegeven Romeinse stad slaan op de vlucht terwijl gladiator Milo samen met zijn geliefde Cassia op de vlucht slaat voor zowel het natuurgeweld als de meedogenloze Corvus.

De filmmaker heeft denk ik goed naar films zoals Dante’s Peak en Gladiator gekeken, want Pompeii leent zowel de opbouw als de dialogen van deze films. Zelfs de characters kennen enkele overeenkomsten met de door Ridley Scott geregisseerde avonturenfilm. Milo is de held van het verhaal en deze wordt vertolkt door Game of Thrones-acteur Kit Harington. Hij doet het zeker niet onaardig terwijl zijn tegenspelers niet helemaal goed uit de verf komen. De jonge Emily Browning weet nauwelijks te overtuigen als de Romeinse prinses Cassia en dat is ook grotendeels te wijten aan haar kinderlijke uitstraling. Jared Harris krijgt nauwelijks de ruimte om iets te maken van zijn personage Severus terwijl Kiefer Sutherland de plank compleet misslaat als de meedogenloze Romein Corvus.

Anderson probeert met Pompeii een onderhoudende en emotionele film te creΓ«ren, maar dat is hem niet gelukt. Het acteerwerk is te geforceerd en ook de geleende dialogen komen niet oprecht over. De chemie tussen Harington en Browning is ver te zoeken terwijl Sutherland als de schurk veel steekjes laat vallen. Zijn vertolking is eerder lachwekkend dan imponerend te noemen. Datzelfde geldt voor Adewale die dan nog wel zijn stinkende best doet om iets van zijn personage Atticus te maken. Maar ook zijn dappere poging is tevergeefs. Desalniettemin zullen de liefhebbers van actie en mooie special effects wel een hoop plezier beleven, want dat is dik op orde in de creatie van de Mortal Kombat-regisseur. Echter is dat niet voldoende om Pompeii te redden en te kunnen bestempelen als een goede film.

[usr 1.0 size=20]

0 thoughts to “Pompeii (2014) recensie”

1. Hmm klinkt op zich prima. Ik ben over het algemeen wel gecharmeerd van actiefilms met mooie effecten. Jammer van het acteerwerk, maar ik ga hem toch kijken! Heb al een aantal films van Anderson op blu-ray, dus ik verwacht dat ik deze ook wel ga waarderen.