Poltergeist (2015) recensie

PoltergeistAls je een horrorfilm van regisseur Tobe Hooper wilt overtreffen (of op zijn minst wilt evenaren), dan moet je van goeden huize komen. De onervaren filmmaker Gil Kenan, die tot op heden alleen de animatiefilm Monster House en de avontuurlijke tienerfilm City of Ember regisseerde, kreeg de haast oneerbiedige taak om de regie van de remake van de huiveringwekkende horrorfilm Poltergeist uit 1982 te maken. En dat deze remake zijn voorganger niet weet te evenaren komt dan ook niet als een verrassing.

Het verhaal en de personages zijn ietsjes aangepast, maar de fundering van Poltergeist is identiek aan de klassieker uit de jaren ’80. De familie Bowen krijgen na een verhuizing naar een huis in een rustige buurt te maken met een kwaadaardige geest die het vooral op de kinderen van de Bowen’s heeft gemunt. En als de kleine Madison op onverklaarbare wijze verdwijnt, schakelen de Bowens de hulp in van een team van mediums die met geavanceerde apparatuur op zoek gaan naar de entiteit (of entiteiten) die in het nieuwe huis van de Bowens verblijven.

Met de techniek van tegenwoordig konden de filmmakers de paranormale activiteiten in en rond het huis mooi in beeld brengen, maar het is af en toe pijnlijk duidelijk dat deze activiteiten met behulp van de computer tot stand zijn gebracht. En dat zorgt ervoor dat deze scènes veel minder indruk maken dan de fragmenten uit het origineel. De jump scares zijn op één hand te tellen en de kijker blijft bloedige en beelden vol gore bespaard. Een echte horrorfilm is Poltergeist dus niet.

Maar ook als thriller slaagt de film er niet in om de kijker de stuipen op het lijf te jagen. Het acteerwerk van Sam Rockwell, Rosemarie DeWitt en de jonge acteurs Saxon Sharbino, Kyle Catlett en Kennedi Clements is acceptabel, maar ik heb nooit een moment de angst van de Bowens gevoeld. Ook de aanwezigheid van Jared Harris, die de Father Merrin van de nieuwe Poltergeist moet voorstellen, is geen toegevoegde waarde. Wat er dan overblijft is een matige thriller die niet eens in de buurt komt van het origineel. Poltergeist is dus het bewijs dat het soms verstandig is om van het origineel af te blijven.

Score: 6,0

0 thoughts to “Poltergeist (2015) recensie”