Pixels

Pixels (2015) 3D Blu-ray Disc recensie

Naast het kijken van films, speel ik ook graag een spelletje. En dan heb ik het niet over Ganzenborden of Mens Erger Je Niet, maar over computerspelletjes. Al sinds de jaren tachtig ben ik een gamer. Het begon allemaal met Ms. Pac-man op de Atari, maar ook Donkey Kong, Super Mario Bros. en Tetris heb ik altijd met enorm veel plezier gespeeld. Ik vind het dan ook jammer dat deze klassieke arcade games plaats hebben moeten maken voor moderne games, zoals Assassin’s Creed, Call of Duty en World of Warcraft. Maar in Pixels, een komedie van Harry Potter-regisseur Chris Columbus, komen de bekende games uit de jaren tachtig en negentig weer uitgebreid aan bod. Niet om de genoemde games waar wij gamers ons tegenwoordig mee vermaken van de troon te stoten, maar om onze planeet over te nemen!

Oké. Dat vraagt natuurlijk om wat uitleg. Het Amerikaanse leger zit met het handen in het haar als de Aarde wordt bedreigd door een ras van buitenaardse wezens dat de vormen aanneemt van personages uit klassieke arcade games, zoals Pac-Man, Duck Hunt en Asteroids. De Amerikaanse President Cooper (Kevin James) schakelt de hulp in van zijn jeugdmaatje en spelletjeskampioen Brenner (Adam Sandler) als hij ziet dat zijn leger de strijd tegen de buitenaardse bezoekers dreigt te verliezen. Met zijn kennis van de klassieke videogames en zijn skills om deze uit te spelen, gaat Brenner de strijd aan met deze wezens om de planeet van de ondergang te redden. Daarbij krijgt hij hulp van luitenant-kolonel Violet van Patten (Michelle Monaghan), zijn aartsrivaal Eddie Plant (Peter Dinklage) en voormalig wonderkind Ludlow (Josh Gad).

Het gezelschap trekt alles uit de kast om de videogames imiterende buitenaardse wezens tot een halt toe te roepen en zo komt het gezelschap oog in oog te staan met Donkey Kong, Super Mario, Lady Lisa en de alleseters uit Centipede. Met gebruik van mooie CGI-animaties weten de filmmakers deze figuren op het beeld te toveren. En het hoogtepunt is toch wel de komst van een gigantische Pac-Man die werkelijks alles op zijn pad vernietigt. Het zijn beelden waar je als liefhebber van de klassieke videogames erg vrolijk van wordt. Maar of het weerzien met deze beroemde personages genoeg is om de kijker te vermaken, is dan nog maar de vraag.

Ik denk dat de kijker die vroeger zijn zakgeld in de welbekende arcadekasten van Space Invaders, Pac-Man en Galaga gooide, Pixels een leuke film vindt. Maar de generatie die iets minder bekend is met deze klassiekers zullen hoogstwaarschijnlijk minder enthousiast zijn. Want als ik heel eerlijk ben dan is het verhaal van Pixels niet al te best. En ook het acteerwerk is niet bijster bijzonder te noemen hoewel Peter Dinklage de rol van de arrogante Donkey Kong-kampioen leuk invult. Daarentegen zijn de speciale en visuele effecten van een uitstekende kwaliteit en ook de 3D techniek zorgt voor een leuke filmervaring. En dat zegt wel iets als ik dat schrijf, want ik ben normaliter absoluut geen fan van 3D.

De 2-disc 3D Blu-ray Disc uitvoering van Pixels, die Sony Pictures Home Entertainment op de markt brengt, is een zeer nette uitgave. Het beeld staat in het formaat 2.40:1 en in 1080p op de schijfjes en de kwaliteit is meer dan uitstekend te noemen. Er is wel een klein verschil in de 3D en 2D versie te bespeuren, want het lijkt erop alsof het beeld van de 2D versie iets fletser is. De krachtige DTS-HD MA soundtrack die aanwezig is, klinkt subliem. En uiteraard is de schijf opgevuld met interessant bonusmateriaal, zoals verschillende featurettes en een videoclip van de song Game On. Voor de gebruiker van het Ultraviolet-systeem wordt Pixels geleverd met een code om deze in HD-kwaliteit aan je digitale bibliotheek toe te kunnen voegen.

Met dank aan Sony Pictures Home Entertainment voor het 3D Blu-ray Disc recensie-exemplaar.

9 gedachten over “Pixels (2015) 3D Blu-ray Disc recensie

1. Klopt niet helemaal wat je zegt…zelf ben ik ook vanaf de eerst Pong-machine een gamer, maar vond dit echt een verschikkelijke film. Herkenningsfactor met de karakters was voor mij onvoldoende om er van te kunnen genieten.

1. Ik heb nog een paar van die Pong spelcomputers staan van diverse makers….speel ze echter helemaal niet meer (vraag is sowieso of ze het nog zouden doen), maar ga binnenkort eens het een en ander wegdoen….verzamelt allemaal alleen maar stof.

1. Kom je weleens in Beverwijk? Daar staat (of stond, want ik ben al een tijdje niet meer geweest) een game museum. Echt enorm gaaf! Oude spelcomputers en machines. Brings back memories 🙂

1. Nee, daar kom ik niet, maar heb naast die Pong machines nog genoeg andere oude machines. Game & Watch/Vectrex/Atari 2600 en wat nieuwere dingen als Xbox/PS1/2 en Dreamcast. Dus zo’n bezoekje is niet nodig 😉

2. Haha, cool. Dreamcast ja, pfffff die heb ik welgeteld een week gehad. Ik was wel helemaal weg van de Sega Saturn totdat de PlayStation op de markt kwam. En sindsdien hardcore PS-gamer hoewel ik ook wel de spelcomputers van Nintendo altijd koop. Ik moet altijd Mario Kart hebben 🙂